V boji o předplatitele sází Netflix nově i na cloudové hry

Google na pranýři kvůli cílení na děti, nový vlastník společnosti MediaMath a nový byznys pro Netflix. Čtěte zářijový přehled novinek ze světa online reklamy.


Martin Palounek se v Publicis Groupe stará o rozvoj nových reklamních technologií. Ve své rubrice pro vás každý měsíc vybírá souhrn těch nejdůležitějších mar-tech novinek, o kterých byste měli vědět.


Google vs. Adalytics: Zápletka pokračuje

V minulém díle našich Ad&Tech News jsme zmínili, že Google čelí kritice za údajné podvádění s formátem TrueView. Přestože Google rezolutně označil report společnosti Adalytics za zavádějící, reálné kroky, které podnikl za poslední měsíc, napovídají spíše tomu, že výbušná zpráva udeřila hřebík na hlavičku.


Jak informoval server AdWeek, Google stihl ještě v červenci přejmenovat svůj in-stream formát na YouTube na „skippable ads“. Vedle toho začal také vyplácet některým klientům kredity za „nesrovnalosti ve vyúčtování“, jak informuje i náš server Marketing&Media. Údajně jde o obvyklou praktiku budování vztahů se zákazníky, která s „chybným a nepřesným reportem od Adalytics“ nijak nesouvisí.


Pod lupou je i cílení na děti

Sotva dva měsíce od zveřejnění výše zmíněného reportu přišli Adalytics s dalším „šokujícím odhalením“. Podle jejich nového výzkumu zobrazuje Google na YouTube personalizovanou reklamu dětem. Není to první případ - podobnému obvinění čelil technologický gigant již v roce 2019, kdy za porušení COPPA (Children’s Online Privacy Protection Act) zaplatil americké FTC v rámci vyrovnání  170 milionů dolarů a tehdejší CEO YouTube Susan Wojcicki slíbila, že se podobná situace už nikdy nebude opakovat. No, nikdy neříkej nikdy.


Adalytics tvrdí, že YouTube nastavuje divákům dětských pořadů cookies a identifikátory zařízení a zobrazuje jim personalizovanou reklamu. Na dětských kanálech údajně vysílá „dospělácké“ reklamy – například od značek Mars, Procter&Gamble, Ford, Colgate-Palmolive nebo Samsung – a zároveň dalším stranám přeprodává údaje o tom, kdo proklikl z videoobsahu pro děti na reklamy. Filtry klíčových slov podle všeho nefungují a nebrání zobrazení reklamy v kanálech pro děti, dokonce i ve chvíli, kdy mají klíčové slovo „děti“ přímo v názvu videa. Samozřejmě nechyběla ani kritika blackboxového řešení Performance Max, které údajně také zobrazovalo reklamu pro dospělé v dětských pořadech.


Google zprávu od Adalytics vehementně odmítá. V komentáři pro server Digiday odsuzuje Adalytics za vydání „zcela chybného a zavádějícího reportu“, na svém blogu vysvětluje, že ochrana soukromí dětí je prioritou, že YouTube má vysoké standardy a není se čeho obávat... Mimo jiné se stejně jako v předešlém případě schovává za své „nezávislé“ obchodní partnery s verifikací, konkrétně zmiňuje DoubleVerify, IAS a Pixability.


MediaMath má kupce

Zbankrotovaný pionýr programatiku MediaMath, o kterém jsme psali minule, za sebou zanechal dluhy v řádu desítek milionů dolarů. Klientům se ze dne na den zastavily kampaně a SSP začaly ukončovat přístup do aukcí, aby se dluh dál neprohluboval. Pokud by se nenašel kupec, mohla reklamní platforma navždy zmizet z mapy ad techu. Netrvalo však dlouho a jedno z nejstarších DSP koupila v aukci za 22 milionů dolarů ad techová společnost Infillion.


Vítěz aukce plánuje nabrat zpět 155 lidí a v prvních třech letech zainvestovat do firmy necelých 550 milionů dolarů. Na druhou stranu očekává, že během pěti let proteče přes obnovenou platformu víc jak miliarda dolarů. Největší překážkou bude jednoznačně obnovení důvěry zákazníků a technologických partnerů - kampaně a klienti, které už přebrala konkurence, se budou zpátky získávat obtížně.


Netflix se pouští do streamování her

Netflix v srpnu rozšířil své portfolio služeb o cloudové hraní. Nejde přitom o první herní produkt - již v roce 2021 streamingový gigant zařadil do své nabídky k samotnému předplatnému i několik desítek mobilních her dostupných výhradně předplatitelům. V čem je tedy nová nabídka odlišná?


Zásadní předností cloudového hraní je, že pro hraní her není potřeba extrémní výpočetní výkon na straně uživatele. Stačí dostatečně rychlé připojení k internetu. V případě řešení Netflixu pak pro hraní her stačí podporovaná chytrá televize a připojený mobil na samotné ovládání. A samozřejmě zaplacené předplatné. Není ale třeba dokupovat žádná další zařízení nebo komponenty (a neustále je obměňovat, aby zvládly nejnovější herní tituly).


Cloudové hraní se zatím profiluje spíše jako doplňková služba než jako klíčový produkt. Netflix tak následuje cestu, kterou jde Microsoft se svojí službou Xbox Cloud Gaming nebo Sony v rámci PlayStation Plus. V rámci portfolia Netflixu můžeme nicméně očekávat, že podobně jako u videoobsahu budou v jeho nabídce přibývat především hry vyrobené exkluzivně pro Netflix, které nebudou dostupné jinde – a budou tím pádem dalším argumentem pro pravidelné předplatné.


Nápadu streamování her z cloudu se vedle vlastníků herních studií v poslední době chytli i další významní hráči. Černým koněm je jednoznačně výrobce grafických karet NVIDIA se svojí službou GeForce Now. Uživatelé zde využívají herní servery na hraní her zakoupených např. přes Steam a díky tomu mohou hrát nejnovější (a nejnáročnější) tituly třeba na kancelářském notebooku.