GWI: Generace Z je nejvíc na Instagramu, denně ho využívá přes 60 % mladých

Které sociální sítě nejčastěji používá Generace Z? A jaký obsah na nich hledá? Přečtěte si, co o postojích mladých říkají data ze studie Global Web Index.


Hraní počítačových her, online nakupování, poslech podcastů, sledování videí a „brouzdání“ na sociálních sítích. To jsou aktivity, kterými na internetu tráví nejvíce času Generace Z (lidé narození mezi roky 1997-2007). Konkrétně sociálními sítěmi vyplňuje volný čas celá polovina mladých. Pro značky je to příležitost, jak získat jejich pozornost. Na kterých sítích se nejvíce pohybují a čím je zaujmout?  

Značky mají mnoho možností, kde mladé oslovit

Podle dat ze studie Global Web Index používá třetina Gen Z denně 7 – 8 sociálních sítí. Až na jedenáct se pak připojí 6 % mladých. Množství používaných sítí dává značkám široké spektrum možností, kde Generaci Z oslovit. Vůbec ale není potřeba využít všechny. „Pokaždé to záleží na obsahu, který se pro danou platformu hodí a také na kontextu, jak zde reklamu mladí vnímají a konzumují. Ať už to jsou TikTok videa, kde je potřeba dbát na autenticitu a danou komunitu nebo vizuálně “vymazlený” obsah a grid, který se stále řadí mezi dominantu na Instagramu. I když trend přesunu k videím je patrný všude,” říká David Bárta, Head of Content v komunikační skupině Publicis Groupe.

Pokud se podíváme na jednotlivé sociální sítě z hlediska jejich využití, tak nejvyužívanější je Instagram. Více než jedenkrát denně jej zapne 61 % mladých. Další oblíbenou sítí Gen Z je pak TikTok. Na krátká videa se na ní několikrát za den podívá 32 % z nich. Zajímavé je také srovnání Facebooku a Facebook Messengeru. Zatímco samotnou sociální síť využívá pouze čtvrtina Generace Z, u Messengeru je to 42 %. A dříve velmi oblíbený Snapchat si aktuálně více než jednou denně pustí 13 %. Jen příležitostně pak mladí používají například LinkedIn. Na aktuality se zde alespoň jednou měsíčně podívá 5 % z nich. To stejné platí o sítí X (původně Twitter).

Mladí se chtějí na sítích inspirovat

Další část výzkumu GWI se zabývala motivací pro využití sociálních sítí. Z dat vyplývá, že více než polovina Generace Z obecně využívá sociální sítě z toho důvodu, aby zůstala ve spojení se svými přáteli a rodinou. Druhým nejčastějším důvodem je pak vyplnění volného času. Mladí dále využívají sítě ke čtení zpráv (45 %) nebo sledování trendů (28 %).

David Bárta, Heaf of Content, Publicis Groupe „Jak nám ukazují data, Gen Z se na sítích nesnaží jen zalepit svůj volný čas konzumací obsahu, ale více než dvě třetiny z nich je využívají právě k hledání inspirace. Ať už jde o nákupy, cestování nebo jiné aktivity. A na tento fakt je důležité myslet. Právě u této skupiny totiž nestačí použít jen hezký vizuál, který rovnou vyzývá k nákupu. Naopak je potřeba vybudovat kolem produktu příběh, který může inspirovat k jeho zakoupení,” vysvětluje Bárta. „To samozřejmě nejde udělat jen s jednou statickou kreativou nebo bez spolupráce s creatory na jednotlivých platformách. Značky by proto měly přemýšlet o přípravě a distribuci obsahu tak, aby sledující zaujaly už na začátku nákupního procesu, kdy ještě ani nemusí tušit, co chtějí. K finálnímu nákupu tak mohou dojít vlastní cestou.”

Výzkum se dále  zaměřil na to, k čemu konkrétně danou platformu mladí nejčastěji využívají. Zatímco Facebook / Facebook Messenger slouží hlavně ke kontaktu s rodinou a přáteli (76 %), na Instagramu Gen Z nejčastěji hledá zábavný obsah (64 %) a přidává a sdílí fotografie nebo videa (64 %). Více než polovina dotazovaných pak Instagram využívá i k hledání produktů a informací o značkách. Po vtipném obsahu jdou také na TikToku (43 %), naopak přehled o novinkách a dění ve světě si udržují díky síti X (dříve Twitter).  

Mladé stále táhne zábava a známe osobnosti

Závěrem se zaměříme na účty, které Generace Z na sociálních sítích nejvíce sleduje. Na prvním místě jsou profily rodiny, přátel a známých. Dále jsou atraktivní účty známých osobností, ať už herců, zpěváků, sportovců nebo kuchařů. Pětina lidí pak sleduje značky. Méně často naopak Gen Z zajímají účty novinářů a neziskových organizací (7 %). 

„Sociální sítě nabízejí značkám ideální prostor nejen pro oslovení Generace Z, ale i pro získání jejich názoru, hlasu, zpětné vazby. Z dat GWI totiž vyplývá, že už to není jen o bezduchém trávení volného času, ale i o cílené konzumaci  konkrétního obsahu, od kterého očekávají více, než jen zábavu. Jejich výhodou je beze sporu to, že značky mohou na svých oficiálních profilech nebo skrze spolupráce s Gen Z přímo interagovat a zapojovat ji do své komunikace. Například jedna běžná anketa může firmám nastínit, jaký produkt je zrovna populární a o který Gen Z nejvíce stojí. Jde o generaci, která umí být upřímná a nebojí se sdělit vlastní názor,” uzavírá David Bárta.