GWI: Češi poslouchají hudbu nejčastěji na platformě Spotify

Kolik času denně stráví Češi poslechem na hudebních streamovacích platformách? A jsou ochotni platit si za prémiové služby? Přečtete si, co o postojích českých spotřebitelů říkají data ze studie GWI.


Největší světová výzkumná platforma GWI mapuje díky spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe od loňského roku nově spotřebitelské chování i v České republice. Kontinuální spotřebitelský průzkum přináší marketérům na čtvrtletní bázi unikátní data o české internetové populaci a my vám z něj pravidelně nabízíme pohled na jednu konkrétní oblast. V dnešním článku se zaměříme na téma hudebních streamovacích služeb a podcasty.

Data ze studie Global Web Index nám tentokrát přináší informace o hudebních streamovacích službách. Jak z nich vyplývá, jejich využíváním tráví Češi denně v průměru 52 minut. Déle času pak muži (1h 02m) než ženy (42 min). Z pohledu věkových kategorií jsou rozdíly ještě o něco větší. Zatímco lidé ve věku od 16 – 24 let tráví na hudebních platformách v průměru zhruba dvě hodiny denně, u nejstarší věkové kategorie (55 – 64 let) je to pouhých 25 minut. 

Spotify u Čechů vede, mladým nevadí platit si prémiovou verzi

Z výzkumu GWI vyplývá, že nejpopulárnější hudební streamovací službou v Česku je Spotify. Denně ho využívá 28 % dotazovaných. Dále lidé nejčastěji zapínají YouTube Music (19 %) a Apple Music (4 %). Z hlediska věku jsou pak hudební platformy doménou mladých. U zmíněných služeb jsou totiž rozdíly mezi nejmladší a nejstarší věkovou skupinou poměrně vysoké. 


Zatímco Spotify poslouchá denně 65 % lidí ve věku od 16 – 24 let, v kategorii 55 – 64 let je to pouze 12 %. V případě Apple Music je to u Gen Z 9 % a u nejstarší skupiny 3 %.  Nejmenší rozdíl pak vidíme u YouTube Music a to 22 % ku 14 %. 


Dále jsme se zaměřili na druhy předplatných a možnosti sdílení u jednotlivých hudebních služeb. Jak vyplývá z dat, u Apple Music i YouTube Music Češi upřednostňují bezplatné využívání. To ale neplatí pro Spotify. V tomto případě je poměr mezi free a prémiovými účty vyrovnaný. Mnohem častěji pak premium verzi bez reklam využívají lidé ve věku 16 – 24 let, platí si ho polovina dotazovaných. Naopak u nejstarší věkové skupiny jsou to jen 3 % Čechů. Co se týká možnosti sdílení účtů, tak ve všech třech případech ho lidé příliš nepodporují a jsou jedinou osobou, která daný účet využívá

Podcasty jsou oblíbené u všech věkových skupin

Na hudebních platformách Češi poslouchají hudbu, audioknihy nebo třeba rádio. Čím dál populárnější jsou v posledních letech ale také podcasty, které si denně pouští 57 % lidí. A jak ukazují data GWI, oblíbené jsou u všech věkových kategorií. Ve skupině 16 – 24 let si podcast denně pustí 80 % dotazovaných. U skupiny 25 – 34 let je to 65 % a ve věkové kategorii 55 – 64 let poslouchá podcast denně necelá polovina dotazovaných.


Na závěr se podíváme, které podcasty tematicky Češi poslouchají nejčastěji. Nejpopulárnější jsou podcasty o hudbě (21 %), comedy podcasty (19 %), podcasty o filmech a televizních pořadech (17 % ) nebo talkshow a rozhovory (16 %). Následují podcasty věnující se historii (16%), vzdělávání (15 %), jídlu (15 %) nebo byznysu a financích (10 %).

"Možnosti v oblasti audio reklamy se postupně rozšiřují. Inzerenti by tak stejně jako v případě videa měli více přemýšlet o tom, jak stavět kampaně cross-platformově. Je to totiž nejenom o hudebních službách a podcastech, ale audioformáty dnes najdeme i v oblasti gamingu a další audio obsah vzniká také díky AI. Například v rádiu se objevují AI moderátoři, kteří umožňují v rámci digitálního rádia cílené vysílání pro specifické audience bez vysokých nákladů. To může být zajímavá cesta pro kontextové cílení. Na druhou stranu ale nízké vstupní náklady na výrobu obsahu a jednoduchá cesta, jak obsah monetizovat skrze různé formy online předplatných, stejně jako ochota mladších lidí za obsah platit, vede k poměrně velké fragmentaci celého prostoru. Určitě je dobré vývoj podrobně sledovat a pokusit se příležitosti, které tento prostor nabízí, využít," říká Tomáš Žlůva, Executive Innovations & Investments Director skupiny Publicis Groupe.