Češi a gaming: co říkají data GWI o světě herních platforem

Herní platformy mají v Česku stovky tisíc uživatelů a značkám nabízejí zajímavé reklamní příležitosti. Podívejte se, co o českých hráčích říkají data Global Web Index.


Největší světová výzkumná platforma GWI mapuje díky spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe od loňského roku nově spotřebitelské chování i v České republice. Kontinuální spotřebitelský průzkum přináší marketérům na čtvrtletní bázi unikátní data o české internetové populaci a my vám z něj pravidelně nabízíme pohled na jednu konkrétní oblast. V dnešním článku se zaměříme na téma gamingu v české populaci.

Hry už nejsou jen výsadou teenagerů

Gaming, videohry, e-sport... Tyto platformy stále častěji využívají také zadavatelé reklam. Herní průmysl celosvětově roste a zaznamenává rekordní obraty. Jak vypadá situace v Česku? Přinášíme vám aktuální data o tom, kolik lidí u nás videohry aktivně hraje, jaká zařízení používají a které hry patří mezi jejich nejoblíbenější.

Mezi aktivní hráče videoher, kteří hráli nějakou videohru v posledním měsíci, se řadí skoro třetina (31 %) české populace. Nejsou to zdaleka jen muži (37 %), ale data ukazují, že hry hraje také 25 % žen. Z dat GWI také vyplývá, že hraní her není jen výsadou teenagerů a mladých. Největší skupinou sice stále zůstává Generace Z, kde hraje videohry každý druhý, ale i v nejstarší věkové kategorii (41-64 let) hraje aktivně videohry čtvrtina populace. Ve věkové skupině 27-40 let pak hraje 32 % Čechů. K popularitě gamingu u starších skupin přispívá především hraní na mobilech.  

Zatímco aktivní hraní je v Česku populární napříč generacemi, sledování herních přenosů a eSport turnajů je zatím doménou Generace Z. V této věkové kategorii sleduje živé herní streamy (např. na platformě Twitch) 13 % populace a eSport turnaje 8 % dotázaných.  

Mladí hrají na PC, mileniálové na konzolích 

Nyní se podíváme na to, na jakých zařízeních Češi videohry hrají. Více než polovina (53 %) hráčů hraje na smartphonech, 38 % pak používá počítač/notebook. Na herních konzolích hraje necelá pětina (17 %) respondentů. Detailnější pohled na uživatele herních konzolí pak ukazuje, že mezi hráči je nejpopulárnější Playstation, který k hraní využívá 61 % z nich. Následuje Xbox (36 %) a nejmenší zastoupení má v české hráčské populaci Nintendo (17 %). Zatímco u Generace Z má Playstation před zbylými dvěma značkami konzolí výrazný náskok, u starších generací už jeho pozice ve srovnání s Xboxem tak dominantní není. Zajímavé také je, že zatímco Nintendo a Xbox jsou převážně mužskou záležitostí, Playstation je oblíbený i u žen.

Mladí preferují střílečky, starší hráči adventury a puzzle

V žebříčku nejoblíbenějších herních žánrů vedou adventury / hry s otevřeným světem a střílečky, které hraje čtvrtina Čechů. Mezi Čechy jsou dále populární závodní hry, simulace a puzzle/skládačky. Puzzle jsou také jediný herní žánr, který hraje víc žen (22 %) než mužů (16 %). Při detailním pohledu na jednotlivé věkové skupiny se však pořadí oblíbenosti jednotlivých žánrů mírně liší. Zatímco u nejmladší generace Z jsou nejpopulárnější střílečky, věkové kategorii 27 – 40 let vévodí adventury a nejstarší generace 41 – 64 let preferuje hry typu puzzle.

Závěrem se zaměříme na konkrétní herní tituly. Pro gamery nejspíš nebude překvapením, že nejhranější je napříč populací fotbalová série FIFA, kterou v posledním roce hrálo 11 % populace. Druhou nejpopulárnější hrou je střílečka Call of Duty, třetí pak akční adventura GTA. Následuje oblíbená budovatelská hra s otevřeným světem Minceraft, o něco méně se pak hraje závodní série Need for Speed, legendární multiplayer střílečka Counter Strike a The Sims. U posledně jmenované hry jako jediné převažují hráčky ženského pohlaví, ostatní tituly hráli častěji muži.  

Mezi jednotlivými generacemi jsou pak v pořadí nejpopulárnějších herních titulů výrazné rozdíly. Nejmladší hráči (16-26 let) hrají nejčastěji střílečky Counter Strike a Call of Duty, ve věkové kategorii 27-40 let boduje FIFA a GTA a u lidí starších 41 let jsou nejoblíbenějšími hrami World of Tanks a Need for Speed. 

"Inzerenti jsou zatím ohledně gamingu relativně skeptičtí. Zatím si reklamu v herním prostředí spíše testují a až na výjimky do ní investují spíše nižší rozpočty. Výsledky dosavadních kampaní ale ukazují, že se z hlediska  času stráveného se značkou a obecně engagementu jedná o velice efektivní kanál. Očekáváme proto, že se zájem klientů o herní platformy začne postupně lámat a na gaming a eSport budou stále častěji pohlížet jako na standardní reklamní formát, který umožňuje zásah velké a specifické cílové skupiny, včetně GenZ," říká Martin Žežulka, expert na gaming skupiny Publicis Groupe.