GWI: Na dovolenou do zahraničí vyrazí alespoň jednou ročně třetina Čechů

Jezdí Češi na dovolenou častěji do zahraničí nebo po republice? A co ovlivňuje jejich cestovní plány? Podívejte se, co o postojích českých spotřebitelů říkají data ze studie Global Web Index.


Největší světová výzkumná platforma GWI mapuje díky spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe od loňského roku nově spotřebitelské chování i v České republice. Kontinuální spotřebitelský průzkum přináší marketérům na čtvrtletní bázi unikátní data o české internetové populaci a my vám z něj každý měsíc nabízíme pohled na jednu konkrétní oblast. Tentokrát se zaměříme na téma cestování a do detailu se podíváme, jaké typy dovolených Češi preferují.

O cestování se zajímá každý druhý Čech 

Cestování se všeobecně těší velké oblibě a po koronavirové pandemii je to pro lidi opět aktuální téma. V rámci studie Global Web Index jsme se proto tentokrát zaměřili na to, jak často na dovolené vyráží čeští spotřebitelé, jaké typy preferují a které faktory je nejvíce ovlivňují při jejich rozhodování. 

Jak ukazují získaná data, o cestování se zajímá více než polovina (54 %) dotazovaných Čechů, s větší oblibou pak cestují ženy na rozdíl od mužů. Co se týká sociodemografických ukazatelů, tak u věku příliš velké rozdíly nevidíme. Téma je zajímavé jak pro mladé lidi do 30 let (55 %), tak pro věkovou kategorii 46 - 64 let (54 %). Jen o něco méně (52 %) pak pro Čechy v rozmezí 31 až 45 let. Výrazně více se pak o cestování zajímají lidé s vysokoškolským vzděláním.

Z dat GWI vyplývá, že tuzemskou dovolenou podnikne čtvrtletně 17 % respondentů (jednou měsíčně je to pak 5 % dotazovaných). Jednou za půl roku dovolenou v České republice tráví 23 % lidí a jednou ročně je to pak víc než třetina spotřebitelů. Naopak 9 % z českých spotřebitelů netráví dovolenou v tuzemsku vůbec. U zahraničních dovolených se čísla liší podle délky pobytu. Zatímco na krátkodobou dovolenou do zahraničí vyrazí jednou ročně téměř čtvrtina Čechů, na dlouhodobou je to pouze 13 % z dotazovaných. 

Poměr cena/výkon je nejdůležitějším měřítkem při výběru dovolené

Zaměřili jsme se také na to, jaké faktory u lidí nejvíce ovlivňují cestovní plány. A z dat jasně vyplývá, že pro Čechy je zásadní poměr cena/výkon, tedy dobrá dovolená za slušné peníze. V potaz ho bere každý čtvrtý dotazovaný (42 %). Mezi další důležité ukazatelé pak patří počasí a roční období (27 %), jestli se jedná o relaxační zážitek (26 %) nebo jestli má destinace dobré zázemí pro děti (15 %). Pětina respondentů pak od dovolené očekává, že půjde o unikátní zážitek, tedy o něco, co zažijí jednou za život. Pokud se na výsledky podíváme od konce žebříčku, tak příliš velkou roli při výběru dovolené u Čechů nehraje například vzdálenost (10 %), online rezervace (9 %) nebo znalost destinace (9 %). 

Dovolená u moře je u Čechů stále nejoblíbenější 

Na závěr jsme se podívali na to, jaké konkrétní typy dovolené Češi preferují. Více než polovina (54 %) z nich by zvolila dovolenou na pláži, případně v letovisku. Každý čtvrtý (38 %) Čech pak uvedl, že má rád relaxační dovolenou, a to buď s možností využití spa nebo wellness, případně rovnou s pobytem v lázeňském resortu. Stejný podíl dotázaných (38 %) má rádo tzv. „staycation“, neboli dovolenou v okolí domova. Tento typ je odvozený z anglických slov stay (zůstat) a vacation (dovolená), tedy dovolená, při které zůstanete doma. K jejímu rozmachu přispěla samozřejmě koronavirová pandemie a v posledních letech se stává stále víc oblíbenější možností. Třetina (34 %) respondentů očekává od dovolené, že bude akční/dobrodružná, 21 % dotázaných má rádo road tripy, tedy dovolenou ve formě cestování po dané nebo více zemích.