GWI: Reklamy blokuje pětina Čechů, problematické je jejich množství

Jakým způsobem chrání uživatelé své osobní údaje na internetu? Přečtěte si, co o postojích českých spotřebitelů říkají data ze studie Global Web Index.


Největší světová výzkumná platforma GWI mapuje díky spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe od loňského roku nově spotřebitelské chování i v České republice. Kontinuální spotřebitelský průzkum přináší marketérům na čtvrtletní bázi unikátní data o české internetové populaci a my vám z něj pravidelně nabízíme pohled na jednu konkrétní oblast. V dnešním článku se zaměříme na téma ochrany osobních údajů na internetu.

Data ze studie Global Web Index nám tentokrát přináší informace o tom, jakým způsobem čeští spotřebitelé chrání své osobní údaje na internetu. Jednou z nejčastějších možností je udělení nesouhlasu s cookies. Tlačítko „odmítnout vše“ pravidelně volí 28 % Čechů, poměrně vyrovnané je to jak u mužů (29 %), tak u žen (27 %). Jak ukazuje studie, velké rozdíly v tomto případě nejsou ani u jednotlivých věkových skupin, pohybují se v rozmezí od 33 do 24 %.

Starší generace pravidelně promazává historii prohlížeče

Z dat GWI vyplývá, že historii internetového prohlížeče pravidelně maže třetina Čechů, a to jak muži (41 %), tak ženy (35 %). Zajímavé je v tomto případě porovnání jednotlivých věkových skupin. Zatímco u teenagerů k tomuto kroku přistupuje jen 22 % respondentů, u nejstarší kategorie 55 – 65 let je to každý druhý (48 %). 


Anonymní okno při surfování na internetu využívá primárně Gen Z (26 %), u nejstarší skupiny je to pouze 8 %. To stejné platí i pro využívání VPN, virtuální privátní sítě. V tomto případě mluvíme o 24 % u Gen Z a o 9 % u kategorie 55 – 65 let.

Čechům vadí množství reklam na internetu

Výzkum GWI popisuje i využívání adblockerů. Data ukazují že, reklamy na internetu pravidelně blokuje pětina Čechů. Výrazně více pak muži (27 %) než ženy (14 %). Co se týká sociodemografických ukazatelů, nejvýraznější rozdíly najdeme mezi věkovými skupinami 16 – 24 let a 45 – 54 let. Zatímco u první zmíněné využívá adblockery 28 % dotazovaných, u druhé je to pouze 16 %.


Na závěr se podíváme na konkrétní důvody, kvůli kterým Češi adblockery nastavují. Nejčastěji se jedná o velké množství reklam na internetu, které vadí pětině uživatelů (20 %). Češi dále blokují vyskakování reklam kvůli tomu, že je obtěžují (18 %), nízké relevanci (13 %), optimalizaci výkonu zařízení (9 %), zobrazování nevhodného obsahu (8 %), ochraně soukromí (7 %) nebo neochotě sdílet svá data (6 %).

"Rostoucí podíl uživatelů s adblockery nutí inzerenty i agentury přicházet stále s novými kreativními přístupy ke komunikaci s cílovým publikem. V tuto chvíli už si nevystačíme s pouhou reklamou v okně prohlížeče. Každý pátý uživatel ji totiž nějakým způsobem omezuje a pro nás to je jasný ukazatel toho, že zaběhnuté postupy jsou vyčerpané a ztrácejí při vyšší investici efektivitu. K jejímu udržení je proto klíčové zaměřit se na kvalitativní metriky měřitelného vzorku, například attention plannig a přesun investic do více kontrolovatelného prostředí aplikací, her a obsahové reklamy. Tímto přesunem investic dokážeme vyrovnat i vyšší ceny reklamního prostoru, nesnadné doměření zásahu cílové skupiny, či dopadu kampaně. S blížícím se začátkem konce cookies třetích stran v roce 2024 to pak platí dvojnásob," říká Jan Běhounek, Programmatic Media Director skupiny Publicis Groupe