Z trhu mizí další reklamní systémy: zavírá je Buzfeed i Amazon

Co pro Apple znamená nové obvinění Googlu ze zneužití tržního postavení? A proč končí síť Catalyst a ad server Sizmek? Čtěte říjnový přehled AdTech novinek.


Martin Palounek se v Publicis Groupe stará o rozvoj nových reklamních technologií. Ve své rubrice pro vás každý měsíc vybírá souhrn těch nejdůležitějších ad-tech novinek, o kterých byste měli vědět.


BuzzFeed vypíná svou partnerskou síť

V rámci úsporných opatření ukončuje vydavatelský kolos BuzzFeed svou reklamní síť Catalyst. Koupil ji přitom teprve na konci roku 2021 v rámci třistamilionové akvizice Complex Media.


Už v první polovině letošního roku BuzzFeed propustil 15 % z 1200 zaměstnanců a ukončil provoz zpravodajské divize v důsledku snížení reklamních investic od zadavatelů. Nyní se snaží ušetřit za pracovní sílu vytvářením obsahu za pomocí umělé inteligence, nicméně stále dluží přes 200 milionů dolarů.


Mohlo by se zdát, že vypnutí reklamní sítě, která firmě generuje příjmy mezi 10 a 15 miliony dolarů, propad do červených čísel naopak prohloubí. Jak se však ukazuje, ani profitabilní produkt se při nepříznivém ekonomickém vývoji nemusí vlastníkům vyplácet. Někdy je lepší ho v rámci úspor zaříznout a vyklidit pole konkurenci.


Soud řeší prohlížeče v Apple

Google čelí obvinění ze zneužívání tržního postavení. Americké ministerstvo spravedlnosti se na proces připravovalo dva roky a snaží se dokázat, že technologický gigant ovládl trh díky porušování práva. Na druhé straně barikády stojí společné úsilí stovek zaměstnanců a tří různých právních firem. Poprvé od roku 1998, kdy se stát soudil se společností Microsoft, se případ nezabývá fúzí nebo akvizicí společnosti, ale zkoumáním, jak se společnost dostala tam, kde dnes je.


Přestože ministerstvo spravedlnosti obvinilo Google z řady monopolních praktik, soudce omezil rozsah soudního procesu na to, že klíčovým bodem je platba společnosti Apple za to, že bude výchozím prohlížečem. Dá se očekávat, že v případě prohry bude technologický gigant nucen společnost rozdělit. Zároveň je zjevné, že pokud se prokáže, že poplatek byl v souladu s právem, Google vyhraje také u ostatních, mnohem méně závažných, obvinění.


Americké ministerstvo spravedlnosti tvrdí, že dohoda je nelegální, protože brání konkurenci ostatních webových prohlížečů. Pokud by se potvrdila alespoň jedna ze zásadních otázek, tedy jestli bylo záměrem Google vyblokovat konkurenci u uživatelů Apple nebo že Google uplácel Apple neúměrně vysokým poplatkem (za rok 2021 mělo jít podle odhadů o neuvěřitelných 15 miliard dolarů), aby se nepouštěl do vývoje vlastního vyhledávače, Google by porušil zákon.


Co tento spor znamená pro Apple? V případě prohry pravděpodobně přijde o slušný zdroj příjmů – údajně jde o 14-16 % z celkového zisku společnosti. Krátkodobě by bylo možné pokračovat v dohodě mimo USA - alespoň do chvíle, než začnou situaci řešit regulátoři v dalších zemích. Samozřejmě připadá v úvahu i možnost dát uživateli na výběr při prvním nastavení prohlížeče a vybírat poplatek od všech prohlížečů na seznamu za zalistování. Řešením by byl také vývoj vlastního prohlížeče, i když je opět otázkou, nakolik by si na sebe v tomto případě Apple upletl bič v rámci vlastního monopolu…


Amazon ukončuje Sizmek

Další z pionýrů internetové reklamy mizí v propadlišti dějin. Jeden z nejstarších ad serverů na trhu Sizmek (původně MediaMind) oficiálně ukončuje činnost ve čtvrtém kvartálu roku 2024. Jeho majitel, společnost Amazon, vydal prohlášení ani ne půl roku od rebrandingu platformy na Amazon Ad Server. 


Amazon uvedl, že za rozhodnutím stojí zhodnocení potenciálu produktu a jeho hodnoty pro zákazníky. Ostatní produkty jako Amazon DSP, Amazon Marketing Cloud nebo Amazon Publisher Services pokračují dál. Tak proč ne ad server? V prvé řadě je jasné, že Amazon dělá škrty kvůli většímu fokusu na vlajkové produkty a také kvůli ekonomickému vývoji. Na přelomu roku propustil víc jak 27 tisíc zaměstnanců, takže zeštíhlení v šíři produktového portfolia je vcelku logické. Vedle Sizmeku bude Amazon rušit například audio produkt Amp, který spustil v březnu 2022.


Dalším faktorem může být role ad serveru v ekosystému samotného Amazonu. Slouží totiž zejména pro správu kampaní v reklamním prostoru třetích stran a místo procentuálního podílu z mediální komodity pracuje pouze s technologickým poplatkem odvozeným od počtu impresí (CPM). Pro celkový byznys technologického giganta nepříliš perspektivní model.