TOP vánoční kampaně: Skřítci mají dovolenou a IKEA vyměnila krocana za masové kuličky

Jak budovat značku? Jednoduché nápady bývají ty nejlepší. Pravidelně pro vás vybíráme TOP kampaně z celého světa. Tak se inspirujte!


Kreativní ředitelé Publicis Groupe pro vás každý měsíc vybírají kampaně z celého světa, které značkám pomáhají budovat vztah se svými zákazníky. Tohle je vánoční výběr Petra Rotha, Nikoly Foktové a Kosty Schneidera. 

John Lewis představuje nový dárkožravý vánoční stromeček

Petr Roth: Neexistuje snad větší ikona vánočních reklam než britský obchodní řetězec John Lewis, na jehož sváteční spot se poslední dekádu každý rok netrpělivě těší tisíce Britů i reklamních odborníků z celého světa. Což je pozice, za kterou by každý marketingový ředitel bez váhání obětoval ledvinu. Ale reklamní světe div se, ty obdivované příběhy se prý poslední léta přestaly projevovat na obchodních výsledcích. A tak John Lewis změnil cca po 14 letech nejen svoji dlouholetou brand ideu „Thoughtful gifting“, ale i agenturu. A pro svůj nejnovější počin postavený na tématu „Traditions“ si vybral naše kolegy ze Saatchi & Saatchi London.


Jak se jim to povedlo, můžete posoudit sami. Spot je to samozřejmě parádní, se skvělým storytellingem, castingem, humorem i brilantní hudbou, ale mě osobně zkrátka idea "Thoughtful gifting" oslovuje víc. Zejména tenhle 10 let starý spot, u kterého pořád brečím, i když jsem ho viděl už nejmíň 20x. Ovšem ať už si o dárkožravém vánočním "stromečku" Johna Lewise myslíte cokoli, pořád je to pro všechny letošní české vánoční reklamy naprosto nedostižný etalon.


KFC se odvážně hlásí ke své "kuřecí" podstatě 

Kosta Schneider: Nejnovější vánoční spot KFC je mistrovskou ukázkou brand buildingu. Neochvějně se drží DNA značky (finger-licking good chicken) a ukazuje sebevědomí i oddanost KFC jejím kořenům. Drzý a přímočarý tón reakce dokonale ladí s charakterem brandu a současně podporuje jeho autenticitu. A tento odvážný krok nejenže posiluje jedinečný positioning KFC, ale je také skvělým příkladem toho, jak trvalý dopad v myslích spotřebitelů může mít rozhodné a konzistentní chování značky.


IKEA: Masové koule, jak je neznáte

Nikola Foktová: IKEA geniálně proměnila své ikonické masové kuličky, které milují miliony lidí po celém světě, v unikátní vánoční pokrm a naservírovala nám tak před Vánoci kampaň, o které mluví doslova celý svět. Geniální způsob, jak inspirovat všechny milovníky Vánoc, aby se nebáli mít koule a dopřáli si letos namísto kapra a řízku jejich oblíbenou kuličkovou pochoutku. V masové i vegetariánské verzi, samozřejmě.

M&S: Neztrácej o Vánocích čas s tím, co nechceš

Petr Roth: A za kanálem zůstaneme i v mém druhém příspěvku. U Vánoc taky. A překvapivě i u tématu tradic, které jiný obchodní řetězec Marks & Spencer zpracoval dle mého s mnohem větší lehkostí. Za zmínku opět stojí skvěle vybraná hudba i fakt, že jak John Lewis, tak Marks & Spencer umí odvyprávět celý příběh s potřebnou emocí i myšlenkou úplně beze slov, jen se závěrečným kampaňovým claimem. Síla mistrovského reklamního storytellingu totiž nestojí na užvaněných doslovných dialozích, ale právě na schopnosti odvyprávět příběh a doručit potřebnou myšlenku i emoci klidně i beze slov.


TUI: Co dělají vánoční skřítci poté, co dokončí své vánoční úkoly?

Kosta Schneider: První vánoční reklama TUI skvěle využívá hlavní narativ značky - že svátky jsou skutečně veselé, jen když člověk odpočívá, a ne pracuje. Claim "Žijte šťastně" tento étos přesně vystihuje a samotná reklama jeho princip chytře demonstruje na rozpustilých vánočních skřítcích, čímž vnáší do svátečního kontextu další úroveň humoru. Sladěním hlavního poselství a špetky humoru TUI nejenže posiluje narativ své značky, ale současně ji také během svátků nezapomenutelným a příjemným způsobem spojuje s jejím publikem.