Kinoreklama dokáže akcentovat unikátní zážitek

Jak se vyvíjí investice do kinoreklamy? Proč ji diváci vnímají lépe než spot v televizi nebo na internetu? A o jaké formáty je mezi inzerenty největší zájem? Nejen o tom mluví v rozhovoru Renáta Ben ze společnosti New Age Advertising.


 Jak se vyvíjí objem investic směřovaných do kinoreklamy v posledních letech? Lze srovnat vývoj v jednotlivých letech v období před a po covidové pandemii?

Za posledních deset let, tedy od roku 2014, se naše tržby z reklamy povýšily o 58 % a až do roku 2019 meziročně vždy rostly. Zejména první pandemický rok 2020 logicky znamenal výrazný pokles, od té doby se ovšem naše tržby opět meziročně výrazně zvyšují a v loňském roce jsme se již dostali na předpandemickou úroveň.


O jaký typ prezentace mají klienti největší zájem? Jaké formáty jsou nejžádanější? Vítězí klasický kinospot? 

Dlouhodobě je největší zájem o standardní reklamní spoty na plátnech našich kin ve vhodném synergickém spojení s off-screen kampaní. Vysoká technologická úroveň kinosálů Cinema City s úžasným obrazem i zvukem umožňuje naplno vyniknout tvůrčímu marketingovému záměru a vzbudit tak v návštěvnících potřebné pozitivní emoce. Zároveň díky široké paletě možností off-screen reklamy je toto sdělení podpořeno dalšími marketingovými aktivitami, ať už jde například o reklamu na plazmových obrazovkách ve foyer kin, vystavení nových automobilových modelů, sampling kosmetických přípravků či prezentace gastronomických produktů. To vše je k dispozici v rámci všech našich 136 kinosálů. Zajímavou příležitost představují i pronájmy sálů pro naše obchodní záměry.

"Mezi dlouhodobé zadavatele kinoreklamy v Cinema City patří  automobilky, finanční instituce, firmy zabývající se cestovním ruchem a potravinářské společnosti. Jen v těsném závěsu za nimi jsou pak módní firmy a segment zábavy zahrnující třeba i hračky."

Jaký typ zadavatelů kinoreklamu v současnosti využívá a mění se nějak jejich struktura v posledních letech?

Struktura zadavatelů se příliš nemění a jsem moc ráda, že jsme stabilně rozkročení napříč různými segmenty. Našimi dlouhodobě silnými obchodními partnery jsou automobilky, finanční instituce, firmy zabývající se cestovním ruchem a potravinářské společnosti. Jen v těsném závěsu za nimi jsou pak módní firmy a segment zábavy zahrnující třeba i hračky.


Je možné vzhledem k vaší nadnárodní přítomnosti nasazovat kinoreklamu ve stejný čas i na jiných trzích? Pokud ano, v jakých zemích a jak toto mezinárodní nasazení vypadá?

Ano, to je možné a právě mezinárodní spolupráce je jednou z našich velkých výhod. Jsme součástí mezinárodní společnosti s působností ve Velké Británii, ve střední a východní Evropě a v Izraeli, přičemž je možné nasazení kinoreklamy ve všech zmíněných regionech ve stejném období.

 

Televize i rádia v posledních letech citelněji zdražovaly ceníkové ceny reklamy a zdůvodňovaly to mj. vyprodaností reklamního prostoru. Jaká je úroveň „vyprodanosti“ kinoreklamy v posledních letech?

U nás je cítit výraznější přetlak zejména u kinoreklamy umístěné v atraktivním TOP reklamním bloku, a to na pozici přímo před filmem. Jinak se samozřejmě celková obsazenost reklamního bloku odvíjí i od atraktivnosti daného snímku a nejvyšší bývá u tzv. blockbusterů, aktuálně tím mám na mysli například film Duna 2, který šel do našich kin počátkem března.

 

Jak se vyvíjí hodnota CPV?

CPV bylo pro rok 2024 u všech 13 kin Cinema City povýšeno pouze o 10 %.

"Mezi návštěvníky našich kin jsou nejsilnější věkovou skupinou diváci 15-24 let, které těsně následuje skupina 25-34 let. Pětinu návštěvníků pak tvoří lidé ve věku 35-44 let. Bezmála 80 % návštěvníků Cinema City má středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání."

Kdo jsou z pohledu sociodemografie dnešní "kinodiváci"?

Z hlediska pohlaví je v rámci Cinema City situace víceméně vyrovnaná, ženy převažují jen lehce. Nejsilnějšími věkovými skupinami jsou návštěvníci 15-24 let (32 %) těsně následovaní skupinou 25-34 let (31 %). Pětinu návštěvníků pak tvoří lidé ve věku 35-44 let. Lze tedy konstatovat, že návštěvníci v marketingově zajímavém produktivním věku tvoří jasnou majoritu našich diváků. Bezmála 80 % návštěvníků má středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání, což dále zvyšuje atraktivitu a zacílení kinoreklamy v Cinema City.


Mění se role kinoreklamy v souvislosti s nástupem VOD služeb? Jaké je její vnímání?

Kinoreklama je vysoce moderní marketingový nástroj, který samozřejmě pružně reaguje na nové trendy, takže se i s nástupem VOD musela přizpůsobit novému prostředí a konkurenci. Nadále jí však zůstává její jedinečnost spočívající v možnosti akcentovat unikátní zážitek a nabídnout divákovi i reklamní sdělení takovou formou, která ho zaujme a bude ho bavit. Oproti domácímu sledování filmů je návštěva kina odlišným zážitkem, během kterého není divák ničím rušen a naplno se může soustředit na mimořádnou kvalitu obrazu i prostorového zvuku. To vše vytváří unikátní atmosféru, z níž reklamní zadavatel benefituje, a to tím spíše, že má i možnost personalizace reklamy na vybranou cílovou skupinu. Vnímání kinoreklamy ze strany návštěvníků kina je díky tomu výrazně pozitivnější, než například u klasického televizního reklamního bloku či neustále přerušovaného videa na internetu. Obecně bych řekla, že s nástupem VOD se kinoreklama v zájmu udržení své konkurenceschopnosti ještě lépe zacílila na vybrané specifické publikum, zvýšila svou unikátnost a v neposlední řadě se také rozhodla částečně spolupracovat s některými streamovacími platformami.

Renáta Ben, Country Manager, New Age Advertising CZ & SK

Jaké filmové premiéry budou patřit k tahákům roku?

Na premiéry letošního roku se opravdu moc těším, protože je to opět pestrý mix všech možných žánrů. Pokud bych měla vyzdvihnout nějaké snímky s vysokým návštěvnickým potenciálem, které by tudíž mohly být vhodnou příležitostí pro marketingovou komunikaci, zmínila bych v prvním pololetí zejména film Duna 2, české snímky A máme, co jsme chtěli, Matka v trapu, Sladký život či pokračování filmu Gump, dále pak americkou akční komedii Kaskadér a případně i animovaný film V hlavě 2. Pro druhou polovinu roku jsou pak naplánovány blockbustery jako Deadpool 3, Venom 3, Joker nebo Gladiátor II. Je zkrátka evidentní, že diváci se rozhodně nudit nebudou.