Výpadek reklamního systému Googlu ukázal, jak by vypadal internet bez reklam

Kdo uspěje v souboji o podíl na trhu streamingových platforem a jaké následky bude mít výpadek reklamního systému Googlu? Čtěte poslední letošní přehled novinek ze světa online reklamy.


Martin Palounek se v Publicis Groupe stará o rozvoj nových reklamních technologií. Ve své rubrice pro vás každý měsíc vybírá souhrn těch nejdůležitějších ad-tech novinek, o kterých byste měli vědět.


Google hasil výpadek reklamního systému

V pátek 9. prosince podstatná část uživatelů zažila, jak by vypadal internet bez reklam. Na zhruba tři hodiny totiž kompletně spadl Google Ad Manager, adserver společnosti Google. Podle serveru AdExchanger část publisherů zareagovala odpojením „GAMu“ a přesunem výdeje reklamy do progamatiku přes partnerská SSP. Ostatní vydavatelé, kteří neměli možnost zareagovat, přišli ve vrcholící sezóně o značnou část tržeb.

 

Vzhledem k tomu, že Google garantuje měsíční uptime (garance dostupnosti serverů) ve výši 99 % a tříhodinový výpadek představuje „pouze“ 0,4 % měsíčního objemu, nemají publisheři nárok na kompenzaci. Na druhou stranu mají skvělou příležitost pro zpětnou analýzu UX svých webů bez zatížení reklamami (vskutku bezprecendentní situace) a revizi svého reklamního stacku. Jen škoda toho nešťastného předvánočního timingu.

 

Podle čísel ze začátku letošního roku si Google stále drží prvenství nejpoužívanějšího SSP. Je nicméně možné, že po zkušenosti s nedávným výpadkem začnou publisheři situaci přehodnocovat a implementovat alternativní systémy pro případ, že kritická část reklamního ekosystému selže.


Netflix nestíhá vydávat reklamu

V říjnovém přehledu jsme informovali, že Neflix 3. listopadu spustil variantu předplatného s reklamami. I přes velmi ambiciózní nacenění 65 dolarů za tisíc impresí (později upraveno na 55 dolarů CPT) a v zásadě primitivní možnosti cílení se mu podařilo prostor přeprodat a podle Digiday nyní klientům vrací peníze za nedotočené kampaně. Všechny streamingové služby hrají závod s časem a na veřejnost se tak dostávají stěží životaschopné produkty, u kterých můžeme očekávat značné porodní bolesti, než odladí všechny mouchy.

 

V mezičase Netflix řeší také svou vlastní reklamu. Je to možná trochu paradoxní, ale za tímto účelem si domluvil partnerství s tradičně offlinovým řetězcem Walmart. Vedle reklam ve fyzických obchodech je součástí spolupráce i prostor na Walmart.com. Podle odhadů může Netflix v USA a Kanadě, kde má přes 73 milionu uživatelů, oslovit až 331,9 milionů uživatelů, kteří žijí v okolí prodejen sítě Walmart.

 

A pořádně se otáčí také konkurence, konkrétně společnost Warner Bros. Její Discovery Channel již v průběhu roku ohlásil, že na léto 2023 chystá novou streamingovou platformu FAST (free ad-supported streaming tv). Ta bude vysílat s reklamami a divákům bude dostupná zcela zdarma. Warner Bros. Již letos z důvodu krácení rozpočtů stáhla část titulů z vlajkové služby HBO Max. Aby ušetřila na licenčních poplatcích, odstranila ze své výkladní skříně i velké tituly jako Westworld nebo The Nevers. Zatímco ladí nabídku vlastního produktu, zmíněné tituly společnost přesouvá ke třetím stranám.