Ukažte na Instagramu zákulisí vaší firmy. Posílí to nábor talentů.

Sháníte mladé lidi (nejen) na marketing? Jen momentky z teambuildingu a pet friendly kanceláře na instagramovém profilu nestačí. Nebojte se Reels!


Mileniálové a generace Z, které jsou zvyklé trávit hodiny na Instagramu, mají už na pracovním trhu více než poloviční podíl. Není proto překvapením, že se employer brandingu na této sociální síti intenzivně věnují personalisté i specializované komunikační týmy. Několik tipů a zásad, 'Jak dělat HR na Instagramu jinak a lépe', sdílely na nedávné online konferenci Sociální sítě pro pokročilé: Instagram a LinkedIn specialistky na sociální média Arina Kuranova a Nikola Viternová z Publicis Groupe.

Nábor už dávno není jen agendou relevantní pro LinkedIn, i když je to sociální síť mezi personalisty stále nejčastěji využívaná. Zejména pokud se pohybujete v marketingu a chcete oslovit potenciální uchazeče o práci ve vaší firmě, neměli byste chybět ani na Instagramu. Mladí si při hledání práce často dělají tzv. double check, tzn. o firmách si rádi zjišťují další informace i jinde, než jen na oficiálních stránkách nebo v inzerátu. A  firemní Instagram při tom málokdy opomenou. HR tedy na Instagram rozhodně patří. Ať už na Instagramu se svým HR profilem jste, nebo o něm teprve přemýšlíte, užitek vám každopádně přinese jen do té míry, nakolik budete schopni využít jeho kreativní potenciál. 

Důvody proč jít s HR na Instagram:

  • Polidštíte svoji korporátní identitu tím, že necháte publikum nahlédnout "pod pokličku"
  • Prostřednictvím interaktivních prvků ve Stories a videí (Reels) zapojíte publikum do obsahu.
  • Máte zde prostor pro prezentaci vašich úspěchů a k doplnění běžného HR obsahu.
  • Zasáhnete běžnou cílovou skupinu na trhu práce.

Čtyři nejčastější posty a jak na ně

Na většině existujících firemních profilech, kde najdete i HR obsah, se často opakují stejné typy postů: pejskové a jiná zvířata v kanceláři, zaměstnanci na vzdělávacích akcích, teambuildingy a představování nováčků. Zmíněné příklady se v čase staly už stereotypy. Je tedy špatně dát do feedu desátou fotku Alíka nebo pátou momentku z vydařené týmové akce z hor? Záleží na zpracování a umístění. Arina Kuranová radí dávat opakující se typ příspěvků spíše do Stories a tematicky je roztřídit do přehledných Highlights, třeba v barvách vašeho loga.

Škoda Auto na svém profilu #weareskoda, který je určený přímo pro účely HR, sdílí s uchazeči o práci ve firmě konkrétní doporučení.

Pro představu, jak se vyhnout stereotypu a klasický HR obsah zpracovat jinak a lépe, uvádí Nikola Viternová několik příkladů inspirativních firem, které potenciálu a specifik Instagramu umějí využít. Odlehčenou komunikací a tipy jak na úspěšný pohovor se snaží odbourat stres uchazečů o zaměstnání personalisté ze Slevomatu. K prezentaci tipů si zvolili formát carouselu, se kterým jednoduše a zábavně ilustrují cestu výběrového řízení včetně tváří, se kterými se uchazeč potká. S oblíbeným formátem Reels si pohrála Etnetera, kde mladé lidi z řad vývojářů a programátorů lákají do firmy sami zaměstnanci – ambasadoři firmy. PwC zase místo zmíněné statické fotky nováčků vyzvali své nové kolegy k natočení Reels. V nich nechávají lidi zvenku nahlédnout do zákulisí svých prvních dnů ve firmě.

Stejně jako obsah rozhoduje o prvním dojmu z vašeho profilu i jeho forma. Stačí si prvních 9 příspěvků ve feedu představit jako vizitku firmy. Fotky různých formátů a kolísající kvality nebo přemíra textu působí podobně jako použití několika fontů, barev a přemíra informací na papíře. Není na škodu vkusně sjednotit vizuální stránku svého feedu s vizuální identitou firmy a v první linii ukázat, co jako firma umíte. Například z obsahu HR profilu online vyhledávače nábytku FAVI je dobře znát, čím se zabývají; jich posty ve feedu evokují útulné bydlení a domácí pohodu.


kudy cesta nevede

Vyhnout by se firmy měly naopak praxi v duchu hesla "kvalita nad kvantitu". Mezi často se opakující chyby patří v této souvislosti:


  • Fotky z fotobanky. Chybí vám ilustrační fotka a hledáte ve fotobance? To se raději postu vzdejte. Sledující unifikovanou fotku okamžitě poznají a na popularitě vám to rozhodně nepřidá.

  • Recyklace formátů. Máte fotku z konference na LinkedInu a Facebooku, tak šup s ní ještě na Instagram. A zkopírovat popisek. Pokud se v tom poznáváte, tak s tím raději hned přestaňte. Co vám projde na LinkedInu, si nemůžete identickou formou dovolit na Instagramu. Jiná platforma znamená jiná práce s textem, jiné formáty…

  • Vlastní, ale nekvalitní fotky. I autenticita má své limity. Než nahrát post v podobě neidentifikovatelné postavy v mlze z firemního výletu, to raději nic. Opět je na místě připomenout, že Instagram je vaší druhou vizitkou.

  • Nevhodný obsah a vyčerpávající texty. I ten nejlepší vizuál zabije dlouhý text připomínající tuctové korporátní oznámení nebo novinový článek. Elaboráty si schovejte raději na blog. 

  • Příliš osobní obsah. I když je Instagram lifestylovou platformou, myslete na to, že na firemním profilu pořád mluvíte za vaši značku. Ne za Pepu či Blanku...


TIPY PRO úspěšný HR profil 

Pokud jsou cílové skupiny potenciálních zaměstnanců i zákazníků stejné, zpravidla stačí komunikovat HR pouze prostřednictvím hlavního účtu. Částečně ale záleží také na velikosti podniku. Speciální účty, oddělené od hlavního profilu, mají například už zmínění Škoda Auto, Slevomat nebo E.ON. Na druhou stranu třeba americká CIA komunikuje veškerý obsah včetně HR jen na jednom profilu. Na profilu zveřejňujte jen ty nejdůležitější otevřené pozice, které mají navíc potenciál oslovit uživatele Instagramu. Post by rozhodně neměl být kopií inzerátu na pracovních portálech. Stačí chytlavý obrázek/video, doplněné stručným popisem a odkazem na celý inzerát, váš web nebo LinkedIn. Pokud na obsazení místa spěcháte, není na škodu příspěvek sponzorovat.


Dobrých výsledků na Instagramu můžete dosáhnout samozřejmě i jen organicky. Musíte mít ale kvalitní obsah, používat relevantní hashtagy a publikovat ve vhodné frekvenci. Chcete-li zaujmout ještě širší publikum, můžete požádat zaměstnance, aby ke zviditelnění firmy využili své vlastní účty. Chce to však šikovně sloučit jistá pravidla a důvěru k vlastním ambasadorům značky.


Co si tedy vzít z výše zmíněných příkladů dobré praxe? Buďte autentičtí a zprostředkujte sledujícím pohled do zákulisí vaší firmy. Komunikujte neformálně. Oficiality patří na LinkedIn. Pracujte na employer brandingu. Preferujte kvalitu nad kvantitu a dodržujte formáty pro Instagram.