Pandemie mění spotřebitelské chování. Natrvalo?

Jak se změní nákupní zvyklosti, až hrozba koronaviru odezní? Napovědět mohou spotřebitelské průzkumy a aktuální data prodejců.


Po vyřešení akutních dopadů koronaviru začínají marketéři obracet pozornost k období, které nastane po opadnutí pandemie. Na jednom panuje shoda: současná krize bude mít na zákaznické chování zásadní a trvalé dopady. Jaké konkrétní změny ale očekávat? Napovědět mohou spotřebitelské průzkumy a aktuální data.

Jak rychlá bude cesta zpět?

Podle dat, která jsou aktuálně k dispozici, to ani po uvolnění regulací na brzký návrat k předkrizovým nákupním vzorcům nevypadá. Ukazuje to mimo jiné situace na asijských trzích (Čína, Japonsko či Korea), kde se lidé ke starým návykům rychle nevracejí ani poté, co akutní hrozba nákazy pominula. Týká se to jak návštěv restaurací, tak i nákupů v kamenných prodejnách. Přetrvávající obavy o zdraví vedou zákazníky ke zvýšené obezřetnosti a při nákupech proto ve velkém zůstávají u digitálních kanálů. 


Co z dnes omezených aktivit chybí lidem v Česku, zkoumal nedávný průzkum agentury Ipsos. V něm se výzkumníci ptali, na co se Češi nejvíce těší, až bezpečnostní opatření skončí. Z výsledků vyplývá, že nakupování v obchodních centrech chybí pouze 18 % dotázaných. Návrat k tržbám, na které byli obchodníci zvyklí ještě začátkem roku, neočekávají nakonec ani samotní prodejci. Po otevření svých provozoven v nákupních centrech odhadují propad tržeb v desítkách procent.