Nejvýznamnější kreativní soutěž Slovenska Zlatý klinec zná své vítěze. Které kampaně zaujaly kreativní ředitelku Nikolu Foktovou, členku letošní poroty? Přečtěte si v článku.
Bratia umí! A předvedli to i letos. Ďakujem pekne Art Directors Club, že mi dali důvěru a mohla jsem být součástí a zasednout v porotě Zlatého klince. Ta byla letos poměrně přísná, na shortlist se dostala sotva třetina přihlášených prací. Slovenský trh patří dlouhodobě ke kreativně velmi silným a tady je můj výběr těch nejinspirativnějších kampaní tohoto roku.
Miluji netradiční využití formátů. Miluji chytrý copywriting. V následující kampani pro PEUGEOT se povedlo oboje. A cinklo z toho stříbro v kategorii OUT OF HOME. Jednoduchá slovní hříčka, jasně prodávající benefit, si mě hned získala. Je to prossstě skvělý! Přesvědčte se o tom ve videu sami.
Peugeot: Peugeot Pssst
Jak odkomunikovat mladým Slovákům, že na sobě často nosí fast fashion v hodnotě desítek tisíc litrů vody? Takhle si s tím poradila slovenská ČSOB spolu s agenturou MUW Saatchi & Saatchi. Jejich vizuál vás rychle vyloví ze záplavy nudných reklam. Svou Art Direction zaujme v první vteřině. Prostě dobrá reklama, která získala stříbrný klínec v kategorii VIZUÁL a bronzový za CRAFT. A tím úspěch obou jejich tvůrců neskončil. ČSOB se stala klientem večera. MUW Saatchi & Saatchi pak agenturou večera.
ČSOB: Nemíňaj litre na fast fashion
Aby si děti se zdravotním znevýhodněním mohly věřit, musíme jim nejdřív uvěřit my - rodiče, učitelé a celá společnost. Kampaň #VidimToPodstatné pro Platformu rodín to jasně ukazuje. A stačila jí k tomu jednoduchá hra se slovy. Tu já obecně ráda. Ale to teď není podstatné. Podstatné je, že získala bronz a pomohla Slovákům soustředit se na to pozitivní.
Platforma rodín: #VidimToPodstatne
Stříbro za nejlepší copywriting v kategorii CRAFT si právem odnesla kampaň “Realita, ktorú nechce nikto zažiť” od Mannschaft pro OZ Vagus. Tenhle spot byste měli vidět nejen pro jeho copy craft.
OZ Vagus: Realita, ktorú nechce nikto zažíť
V kategorii VIZUÁL mě asi nejvíc nadchnul tento dogrepova opálený print z dílny Wiktor Leo Burnett pro klienta Zlatý Bažant Radler 0,0%, Heineken Slovensko. Baví mě, jak chytře využil insight cílovky a skrze něj elegantně odkomunikoval produkt. A nebyla jsem jediná, kdo to ocenil. Získal rovnou zlato.
Heineken Slovensko: Stvorený pre cyklistov
Jednouduchý nápad, super exekuce a výborně zvolený ambassador. Kampaň “Len talent nestačí” si právem odesla stříbrný klínec za nejlepší zvuk. Co mě ale nejvíc nadchlo, je bezplatný online tutorial “Jak hrát na housle bez houslí”, kterým agentura dotcom.sk navázala. Nadaný houslista Ferdinand popisuje hru na housle bez houslí tak barvitě, až uvěříte, že na ně vážně zvládnete zahrát. Chybí teda už jen ty housle… Tleskám a těším se na další part!
Slovnaft,a.s.: Len talent nestačí
Rodičů, kteří jsou na výchovu svých dětí sami, bohužel přibývá také na Slovensku. Režisér Juraj Janiš v následujícím spotu krásně vystihl radosti, smutky, hádky, vděk i omračující pocity strachu, na které jsou tito rodiče úplně sami. Kromě silného vizuálu zde skvěle hraje i hudba. Výsledek přinesl nejednomu porotci husí kůži a Nadácii pre deti Slovenska zlatý klínec v kategorii online film a video.
Nadácia pre deti slovenska: Hodina deťom s jedným rodičom
Krásný příklad, že chytrou změnou zažitého formátu, můžete vytvořit kreativu, o které mluví celá země. Agentura MUW Saatchi & Saatchi spolu s již zmiňovanou ČSOB odvysílali “Neživou panorámu”. Na místo krás Slovenska navštívili v livestremu na sociálních sítích místa, ze kterých život mizí. Odnesli si stříbro v kategorii DIGITAL a bronz v letošní mimořádné kategorii UDRŽITELNÝ ROZVOJ.
ČSOB: Neživá panoráma
Bývalý závodník Tour de France, olympijský medailista a byznysmen přijdou na nádraží… Ne, tohle není vtip. Tohle je Faster than Train. Závod, který bavil celé Slovensko a skvěle odpromoval krásnou přírodu Oravy. Dvacet osobností Slovenska šlapalo proti legendárnímu vlaku, který si to slovenskou krajinou štráduje v průměru podobnou rychlostí jako trénovaný cyklista, cca 30 km/h. Napínavý souboj si získal publicitu v hodnotě téměř 90 000 €. To je s mediální investicí 300 euro doslova maratónský výsledek! Porotci této kampani nadělili hned dvě ceny, zlato v kategorii PROMO & ACTIVATION a bronz za KREATIVITU V PR. Radost pohledět!
Oblastná organizácia cestovného ruchu Klaster Orava: Faster than a train
Jak heknout Putinovu cenzuru? Přeci pomocí dating appky! Geniální nápad, který pomohl dostat k obyvatelům Ruska pravdu o zvěrstvech na Ukrajině. Jednoduchým nastavením lokality v kterémkoliv městě v Rusku mohli lidé z více než 130 zemí šířit s Rusy pravdu, kterou se jim Putin snaží zatajit. Kampaň získala mimo jiné organický reach přes 11 milionů. S 0 Kč investovaných v médiích. Každá kampaň, která pomáhá bojovat proti bezpráví, by měla dostat cenu. V tomto případě to bylo rovnou zlato v kategorii UDRŽITELNÝ ROZVOJ.
Nehera for Ukraine: Special love operation
A na Ukrajině ještě zůstaneme. Následující práce z dílny oceňované agentury This is Locco sice klínec nakonec nezískala, ale mě svým designem naprosto učarovala. Posuďte sami. “Kremelské rozprávky” jsou bohužel stále důvodem, proč miliony nevinných lidí nemohou žít jako v pohádce. Doufejme, že už brzy začneme číst veselejší kapitolu.