Má metaverse budoucnost? Po nadšení přichází vystřízlivění

Nový reklamní formát na Robloxu, další rozvoj 1st party cílení a pochyby o metaversu. Čtěte zářijový přehled novinek ze světa online reklamy.


Martin Palounek se v Publicis Groupe stará o rozvoj nových reklamních technologií. Ve své rubrice pro vás každý měsíc vybírá souhrn těch nejdůležitějších ad-tech novinek, o kterých byste měli vědět.

Opadá zájem o metaverse?

Rebranding Facebooku na Meta spustil loni v říjnu obrovský nárůst poptávky po metaverse a svým způsobem odstartoval zlatou horečku. Po necelém roce ale prvotní šílenství částečně opadlo a do popředí se dostávají i praktičtější otázky. Jak píše server nftradar, všichni spekulují nad tím, že cena „realit“ v metaverse dále poroste, ale společnosti se nejprve musí naučit, jak prostoru v metaverse správně využít. To vše za předpokladu, že se za několik let bude v metaverse prostředí pohybovat kritické množství uživatelů.

Na zářijové konferenci IAB Audience Connect v New Yorku, kde v rámci panelu mluvila i viceprezidentka inovací Publicis Groupe Jessica Berger, zaznělo ohledně metaverse několik nepříjemných pravd. V první řadě se pojem metaverse často zaměňuje s prostředím virtuálních světů. Například největší herní platformy Roblox nebo Fortnite jsou ale zcela založeny na infrastruktuře Web 2.0, namísto decentralizované blockchainové technologii Web 3.0., která by měla být základním stavebním kamenem „pravého“ metaversu. 

Skutečná metaverse prostředí zase nemají proti herním platformám zdaleka takový dosah. Například Decentraland či The Sandbox mají pouze kolem tisíce aktivních uživatelů a v zásadě se v tuto chvíli jedná o experimenty. Meta se sice v prosinci 2021 pochlubila 300 tisíci aktivních uživatelů v prostředí Horizon Worlds, aby pak následně od února přestala počet reálných uživatelů zveřejňovat. Proč asi?


Ačkoli je Meta s investicí přesahující 10 miliard dolarů za minulý rok na poli metaverse nejsilnějším hráčem, čelí velmi ostré kritice. Grafika v Horizons je podle Kevina Roose z New York Times „horší než hry na Wii z roku 2008“, což následně připustil i CEO Meta Mark Zuckerberg. Elon Musk se zase v rozhovoru pro Youtube kanál The Babylon Bee nechal slyšet, že „nevěří, že by lidé v budoucnu plně nahradili fyzický svět tím virtuálním“. Vše nasvědčuje tomu, že honba za metaverse bude spíš než sprint běhna dlouhou trať.


Roblox rozšiřuje nabídku reklamy

Roblox, jeden z nejskloňovanějších pojmů v prostředí metaverse, se na svojí platformě naplno pouští do rozvoje reklamy. Podle CNBC se tak děje v návaznosti na výrazný pokles růstu tržeb v roce 2022. Reklama může do budoucna výrazně přispět k diverzifikaci příjmů společnosti, což bude klíčové pro její další růst a přežití za současné ekonomické situace. Dosud Roblox vydělával převážně na nákupech uživatelů v jeho aplikaci přes vlastní virtuální měnu Robux.


Přestože je možné v Robloxu nakupovat i klasičtější reklamní formáty, pozornost vývojářů se upíná zejména k tzv. „imerzivním formátům“, které naplno těží z výhod virtuálního 3D prostředí. Prvním takovým formátem, který Roblox představil na své konferenci 9. září, jsou 3D portály, které hráčům v rámci Robloxu umožňují přemístit se z prostředí hry do virtuálních světů značek. Jedná se o elegantní řešení, které značky na jednu stranu motivuje k budování silnější prezence na platformě a větších investic do vlastních výkladních skříní, na druhou stranu jim ale zároveň dává i možnost, jak do těchto prostředí přivést návštěvnost. Samozřejmě placenou.