Lidé šetří na autech a módě. Nový trend je lokalismus

Jaká jsou nejnovější data o změnách spotřebitelského chování? Lidé kvůli krizi odkládají část nákupů a více si všímají původu zboží.


Celosvětová studie EY na základě bezprostředních reakcí na koronavirovou krizi identifikovala v populaci čtyři segmenty obyvatel a pět pravděpodobných scénářů jejich chování v nadcházejícím období. Ze studie vyplývá, že výrazné škrty v rodinných rozpočtech dělá 27 % obyvatel, přičemž do budoucnosti hledí pesimisticky dokonce 2/3 z nich. Jestli bude tato skupina obyvatel spíše pokračovat v úsporném režimu nebo se vrátí k normálnímu fungování ukazuje přehledná interaktivní grafika na webu EY.

Na situaci u českých spotřebitelů se zaměřil lokální průzkum agentury Ipsos. Z něj vyplývá, že dopad na svůj rozpočet už pocítilo 38 % Čechů. Čtvrtina lidí bude muset kvůli koronavirové krizi sáhnout do svých úspor a každý desátý zvažuje krátkodobou půjčku. Lze tedy předpokládat, že po rychlém omezení zbytných výdajů se nyní zaměří na dlouhodobé, ale významné položky v rozpočtu. V článku na Médiáři najdete detailnější pohled do čtyř konkrétních sektorů (automotive, finance, retail a energie). 


Z výzkumu Ipsosu také vyplývá, že do kamenného obchodu pro běžné nákupy chodí 44 % Čechů méně často než před pandemií a zároveň 39 % Čechů využívá možnosti online nákupu s donáškou domů častěji než dřív. To potvrzuje vyjádření Tomáše Prouzy, šéfa Svazu obchodu a cestovního ruchu, pro Hospodářské noviny. Podle Prouzy zhruba o třetinu poklesla frekvence nákupů v řetězcích s potravinami a lidé se snaží při každém nákupu nakoupit na delší období. Pokles počtu zákazníků v prodejnách potvrdili také zástupci řetězců Penny market (-10 %) a Tesco (-33 %).  


Které nákupy budou zákazníci kvůli koronaviru odkládat na pozdější období zjišťoval celosvětový průzkum Global Web Index. Z něj vyplývá, že mezi nejčastěji odkládané produkty patří nákupy dovolených, oblečení, letenek, luxusního zboží a elektroniky. Podle již zmíněného průzkumu agentury Ipsos patří do kategorie odložených nákupů rovněž nový automobil, jehož pořízení odložily na neurčito tři čtvrtiny všech, kteří o jeho nákupu uvažovali. Úvahy nad hypotékou pak odsouvá na později 7 % Čechů.

Pandemie koronaviru také vyvolala "lokalismus", nový celosvětový trend příklonu k lokálnímu zboží. Podle výzkumné společnosti Kantar dnes prý dvě třetiny zákazníků (65 %) preferují zboží a služby pocházející z jejich vlastní země. Nejsilnější jsou tyto tendence v Číně, kde lokální produkty preferuje 87 % spotřebitelů. Následuje Itálie (81 %), Jižní Korea (76 %) a Španělsko (73 %). Původ zboží bude obecně důležitějším parametrem pro 42 % lidí.

Se zajímavým poznatkem ohledně změny chování spotřebitelů přišel i jeden z největších producentů rychloobrátkového zboží Unilever. Že zákazníci kvůli koronaviru utrácejí více peněz za čistící prostředky pro domácnost moc překvapivé není. Že ale současně klesly prodeje výrobků osobní péče už trochu nečekané je. Důvodem je rozšířený home office. Při práci z domova totiž není péče o zevnějšek na prvním místě a lidé mají v tomto režimu během týdne až o 11 méně příležitostí k využití deodorantů nebo produktů určených k péči o vlasy a pleť.

 

Alan Jope, CEO Unileveru, předpokládá, že některé změny ve spotřebitelském chování budou dlouhodobé nebo dokonce trvalé. Jako příklad uvádí hygienické prostředky na ruce a povrch. Poptávka po tomto typu produktů bude podle něj pokračovat i po ústupu pandemie, a proto je potřeba se připravit na trvalé změny chování spotřebitelů a přizpůsobit společnost novým modelům poptávky. V Číně tak už Unilever například kvůli velké poptávce urychlil uvedení nového čistícího prostředku s rostlinnými prvky a v Brazílii se spojil se společností Heineken, aby vyvinuli dezinfekční prostředek určený k distribuci v Sao Paulu.