Reality show jsou továrny na influencery a značkám nabízejí skvělou příležitost, jak získat na spolupráci právě populární tváře. Jak si ale vybrat správného influencera?
Reality show mají historicky jedno společné - vytváří celebrity. A v posledních letech především influencery. Na rozdíl od doby, kdy televizi vládli Vyvolení nebo třeba Big Brother, teď totiž mají účastníci k dispozici sociální sítě, především pak Instagram, které jejich popularitu ještě více umocňují. A influenceři z ní umí těžit i po skončení pořadu. Skvělým příkladem je například účastník loňské řady reality show Survivor Tomáš Zástěra. Do soutěže šel známý moderátor Evropy 2 jen s pár tisíci sledujícími na svém Instagramovém účtu. Aktuálně jich je víc než 146 tisíc. A spolupráce na sebe nenechaly dlouho čekat.
Nově získané slávy u soutěžících si totiž samozřejmě všímají i marketéři a stále častěji ji využívají k propagaci vlastních produktů. Je to pro ně skvělá příležitost, jak získat aktuálně známou osobnost a svést se na vlně její popularity. Jak si ale mezi desítkami účastníků vybrat toho správného, díky kterému spolupráce na Instagramu přinese ovoce?
Zůstaňme u reality show Survivor. Už za několik málo dní startuje její další řada a na české scéně se tak objeví noví potenciální influenceři. Než s nimi ale značky začnou podepisovat spolupráce, měly by se zaměřit na několik důležitých informací. Podívat se na dosavadní působení účastníků na sítích. Předem si určit přesný cíl případné spolupráce a především by měli sledovat vývoj soutěže.
Už z životopisů a fotek jednotlivých účastníků, které se vždy objeví ještě před začátkem reality show, se dá poměrně dobře odhadnout, kdo z nich by se mohl kterým značkám hodit. Pokud si mezi nimi najdou toho svého, určitě není na škodu rozhodit sítě a kontaktovat manažery už v průběhu soutěže. S případným podepisováním spoluprací by ale značky měly počkat až na její skončení. Unáhlené smlouvy by se jim totiž nemusely vyplatit. Popularita účastníků se mění ze dne na den a kdo byl na začátku miláčkem publika, může končit jako vyvrhel. Něco podobného jsme mohli v loňském ročníku sledovat například u Shopaholic Nicol, která na začátku soutěže působila spíše nenápadným dojmem a s přicházející taktikou si některé fanoušky znepřátelila. A v opačném případě u Veve, která se z neoblíbené soutěžící dostala až do finále a s tím rostla i její popularita. Nutno ale podotknout, že reality show je sestřih a stejně jako to bývá ve vztazích, ani tady nejsme přítomni 24/7, abychom viděli do detailu, co se děje za zavřenými dveřmi. Proto situace často může vyznít jinak, než jak ji popisovali zúčastnění.
Tomáš Zástěra je jedním ze soutěžících, kterému účast v reality show přinesla několik desítek tisíc nových sledujících. (Zdroj: Instagram Tomáše Zástěry)
Důležité je sledovat také to, kdo soutěžícímu spravuje jeho instagramový účet během působení v reality show a jak na události v ní reaguje. Toho loni skvěle využila moderátorka Zorka Hejdová, která měla na starost účet svého kolegy, už zmiňovaného moderátora Evropy 2, Tomáše Zástěry. Už během show mu získala několik desítek tisíc nových sledujících a z jeho oranžových trenek na ostrově udělala hit. Pro představu – jeho příspěvky mívaly před soutěží okolo šesti set až dvou tisíc liků. V průběhu reality show to bylo i 14 tisíc a nyní už můžeme u některých postů najít i přes 40 tisíc srdíček. Zorka Hejdová tak Zástěrovi vytvořila ideální startovací čáru, na kterou po soutěži navázal. Například vlastním merchem nebo vydáním knihy.
Než se marketér pro konkrétního účastníka rozhodne, měl by se také podívat na jeho dosavadní působení na Instagramu. Pokud účet vůbec nemá, je jasné, že pro značku nebude ideálním kandidátem. V opačném případě je pak důležitý jeho současný obsah. Právě reality show Survivor je zajímavá v tom, že se jí účastní jak známé osobnosti, které už svou fanouškovskou základnu mají, tak i „běžní smrtelníci“, o kterých většina z nás zatím neslyšela. Nutně to ale neznamená, že z celebrity bude lepší influencer. Pokud totiž už před soutěží nebyla na Instagramu příliš aktivní a přidávala příspěvky třeba jen jednou za tři měsíce, dá se očekávat, že se to ani po skončení pořadu příliš nezmění. A to platí i pro takzvané účastníky „z lidu“.
Pokud už ale soutěžící v minulosti nějakou zkušenost se značkami měli, zjistěte si o jejich spolupráci co nejvíce informací. Zajímejte se hlavně o to, kolik a jaké spolupráce soutěžící má. Poté si určete cíl, kterého chcete dosáhnout. Pokud jím bude navýšení prodejů, může pro vás být tím pravým člověkem influencer, na jehož profilu je klidně každý druhý příspěvek reklama a ve stories se objevují jen slevové kódy. I k tomu ale existují metriky, které je třeba si nejdříve vyžádat a hrají v této hře velmi důležitou roli. A naopak v momentě, kdy chcete budovat povědomí o své značce, vyplatí se vám zainvestovat spíše do spolupráce se soutěžícím, který má především dlouhodobé spolupráce pro větší značky.
Černým koněm nové řady reality show může být třeba herec Vašek Matějovský. (Zdroj: Instagram Vaška Matějovského)
I v letošním ročníku se můžeme těšit na dvacítku statečných, kteří budou bojovat o přežití na pustém ostrově. A rozhodně se vyplatí sledovat, kdo z nich pak svou šanci nejlépe využije. Černým koněm soutěže může být třeba herec Vašek Matějovský, který je teď známý díky roli v seriálu O mně se neboj nebo modelka Andrea Bezděková. Uvidíme na jaře!