GWI: Generace Z je nejvíc na Instagramu, denně ho využívá přes 60 % mladých

Které sociální sítě nejčastěji používá Generace Z? A jaký obsah na nich hledá? Přečtěte si, co o postojích mladých říkají data ze studie Global Web Index.


Hraní počítačových her, online nakupování, poslech podcastů, sledování videí a „brouzdání“ na sociálních sítích. To jsou aktivity, kterými na internetu tráví nejvíce času Generace Z (lidé narození mezi roky 1997-2007). Konkrétně sociálními sítěmi vyplňuje volný čas celá polovina mladých. Pro značky je to příležitost, jak získat jejich pozornost. Na kterých sítích se nejvíce pohybují a čím je zaujmout?  

Značky mají mnoho možností, kde mladé oslovit

Podle dat ze studie Global Web Index používá třetina Gen Z denně 7 – 8 sociálních sítí. Až na jedenáct se pak připojí 6 % mladých. Množství používaných sítí dává značkám široké spektrum možností, kde Generaci Z oslovit. Vůbec ale není potřeba využít všechny. „Pokaždé to záleží na obsahu, který se pro danou platformu hodí a také na kontextu, jak zde reklamu mladí vnímají a konzumují. Ať už to jsou TikTok videa, kde je potřeba dbát na autenticitu a danou komunitu nebo vizuálně “vymazlený” obsah a grid, který se stále řadí mezi dominantu na Instagramu. I když trend přesunu k videím je patrný všude,” říká David Bárta, Head of Content v komunikační skupině Publicis Groupe.

Pokud se podíváme na jednotlivé sociální sítě z hlediska jejich využití, tak nejvyužívanější je Instagram. Více než jedenkrát denně jej zapne 61 % mladých. Další oblíbenou sítí Gen Z je pak TikTok. Na krátká videa se na ní několikrát za den podívá 32 % z nich. Zajímavé je také srovnání Facebooku a Facebook Messengeru. Zatímco samotnou sociální síť využívá pouze čtvrtina Generace Z, u Messengeru je to 42 %. A dříve velmi oblíbený Snapchat si aktuálně více než jednou denně pustí 13 %. Jen příležitostně pak mladí používají například LinkedIn. Na aktuality se zde alespoň jednou měsíčně podívá 5 % z nich. To stejné platí o sítí X (původně Twitter).

Mladí se chtějí na sítích inspirovat

Další část výzkumu GWI se zabývala motivací pro využití sociálních sítí. Z dat vyplývá, že více než polovina Generace Z obecně využívá sociální sítě z toho důvodu, aby zůstala ve spojení se svými přáteli a rodinou. Druhým nejčastějším důvodem je pak vyplnění volného času. Mladí dále využívají sítě ke čtení zpráv (45 %) nebo sledování trendů (28 %).