GWI: Technologickým značkám vládne v Česku Samsung

Jaká elektronická zařízení Češi vlastní, které značky preferují a kolik z nás má smartphone? Podívejte se, co o postojích českých spotřebitelů říkají data ze studie Global Web Index.


Největší světová výzkumná platforma GWI mapuje díky spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe od letošního roku nově spotřebitelské chování i v České republice. Kontinuální spotřebitelský průzkum přináší marketérům na čtvrtletní bázi unikátní data o české internetové populaci a my vám z něj každý měsíc nabízíme pohled na jednu konkrétní oblast. Tentokrát se zaměříme na elekroniku.

Jak jsou na tom Češi z hlediska vlastnictví konkrétních elektronických zařízení? Z dat internetového panelu společnosti GWI vyplývá, že dnes už téměř každý Čech (95 %) vlastní chytrý mobilní telefon. Stejně je tomu i v okolních zemích (Polsko 97 %, Německo 95 %). Smartphone už je tedy mezi internetovou populací rozšířenější než počítač, který vlastní 84 % respondentů. Zajímavé je pak také vlastnictví klasického mobilního telefonu s tlačítky. Z českých domácností ještě úplně nevymizel, což potvrdilo 16 % Čechů, zatímco v Polsku (8 %) a hlavně Německu (3 %) se už v dnešní době jedná spíše o raritu.


Z dalších technologií mají Češi doma nejčastěji chytrou televizi (51 %), tablet (37 %), chytré hodinky (28 %) a herní konzole (21 %). Ve většině případů je to méně, než v sousedním Německu. Největší rozdíly jsou vidět u herních konzolí a multimediálních center, jako je např. Apple TV nebo Google Chromecast.

Mobilní telefon je dnes zároveň zařízením, které Češi využívají nejčastěji pro přístup k internetu. Z průzkumu vidíme, že tak činí 57 % z nich, zatímco 40 % Čechů používá k přístupu na internet nejčastěji stolní počítač nebo notebook. Pouze 3 % českých spotřebitelů tvrdí, že se k internetu nejčastěji připojují pomocí tabletu. To koresponduje s menším zastoupením vlastníků tabletů v populaci. Pro zajímavost, mezi německými spotřebiteli je deklarovaný přístup k internetu pomocí tabletů víc než 2x častější (7 %).

Mezi značkami vítězí Samsung

Výzkum GWI se zaměřil i na nejčastěji používané značky a jejich produkty. Jedničkou nejen v ČR, ale i na sousedních trzích je Samsung (ČR: 44 %, Polsko: 58 %, Německo: 56 %). Na druhém místě se u Čechů umístil technologický gigant Google a jeho služby (34 %), těsně následovaný Microsoftem (33 %). Čtvrtou nejčastěji využívanou značkou je pak čínské Xiaomi (27 %).


Zatímco v Polsku vidíme podobné trendy jako u nás, mezi německými spotřebiteli se využívání produktů liší. Xiaomi zde využívá pouhých 9 % spotřebitelů, a naopak je v Německu vysoce zastoupen Apple, jehož produkty a služby využívá 38 % respondentů (v ČR je to 23 %, v Polsku pouze 20 %). V Polsku zase vidíme vyšší mírů využívání produktů od čínské firmy Huawei (24 % oproti českým 19 % a německým 15 %).

V návaznosti na předchozí téma jsme se podívali i na TOP 10 značek, které by byly pro české spotřebitele první volbou při nákupu nové elektroniky. Stejně jako Češi nejčastěji využívají produkty a služby od Samsungu, byl by u nich Samsung i nejčastější volbou při nákupu nové elektroniky (35 %).  S větším odstupem následují LG (23 %), Bosch (20 %) a Philips (17 %). Apple, stejně jako Sony, Xiaomi a Lenovo by byly shodně TOP volbou pro 16 % dotázaných spotřebitelů.


Zajímavý pohled na preference jednotlivých značek nabízí v této otázce srovnání Prahy se zbytkem republiky. V Praze vidíme výraznější preferenci „prémiovějších“ značek, jako je Apple (21 % vs. 16 % zbytek ČR), Lenovo (22 % vs 14 %), Sony (22 % vs 15 %), zatímco ve zbytku republiky převládají značky jako Xiaomi (17 % vs. 13 % Praha), Beko (13 % vs 11 %) a LG (23 % vs. 18 %).

Na závěr jsme se zaměřili na to, jakou elektroniku plánují čeští spotřebitelé nakupovat v následujících měsících. (Do této analýzy nejsou nehrnuty chytré telefony.) Skoro třetina respondentů uvažuje během nadcházejícího půl roku o nákupu televize (32 %) a sluchátek (31 %). Pětina pak přemýšlí o nákupu notebooku (21 %) nebo stolního počítače (19 %). O něco méně respondentů potom uvažuje o koupi chytrých hodinek (17 %) či tabletu (13 %) a nejmenší zastoupení v uvažovaných nákupech mají u Čechů drony, digitální fotoaparáty (obojí 6 %), čtečky a robotické vysavače (obojí 5 %).