GWI: Každý druhý Čech využívá slevové kódy

Co ovlivňuje nákupní rozhodování Čechů? Odkud se dozvídají o nových produktech? A jak docílit toho, aby se pravděpodobnost jejich nákupu zvýšila? Podívejte se na nová data ze studie Global Web Index.


Největší světová výzkumná platforma GWI mapuje díky spolupráci s komunikační skupinou Publicis Groupe od letošního roku nově spotřebitelské chování i v České republice. Kontinuální spotřebitelský průzkum přináší marketérům na čtvrtletní bázi unikátní data o české internetové populaci a my vám z něj každý měsíc nabízíme pohled na jednu konkrétní oblast. Tentokrát se zaměříme na oblast obchodu, tedy nákupu a nákupního chování. 

Jaké jsou typické znaky Čechů v oblasti nakupování a co ovlivňuje jejich rozhodnutí při pořizování zboží? Z dat GWI vyplývá, že více než polovina populace (53 %) využívá při nákupu slevové kódy nebo kupóny a oblíbené jsou také věrnostní programy. Výsledky průzkumu ukazují také to, že každý druhý Čech si produkt nejprve vyhledá na internetu, než si ho koupí. Hledáním nejvýhodnějších nabídek pak tráví čas 43 % spotřebitelů. 

Naopak online recenzím věří pouhá čtvrtina dotazovaných. Překvapivé ale je, že toto číslo se zvyšuje při nákupu drahých produktů. V tomto případě si názory, převážně odborníků, vyhledá až 34 % Čechů. V oblasti reklamy a inzerce respondenti deklarovali, že na ně reklama vliv nemá. Pouze 1 z 10 obvykle kupuje tu značku, na kterou viděl reklamu. A 27 % dotazovaných se pak snaží všem jejím typům vyhýbat. 

Výzkum GWI se zaměřil také na to, jakým způsobem se Češi dozvídají o nových produktech. Výsledky ukazují, že nejčastěji na nové výrobky narazí prostřednictvím internetových vyhledávačů, které využívá 43 % spotřebitelů. Na druhém místě je pak reklama v televizi, jejíž prostřednictvím se o nových produktech a značkách dozvídá 34 % dotazovaných. Až 32 % Čechů pak dostává doporučení od rodiny a přátel. Mezi další zdroje, ze kterých se spotřebitelé dozvídají o nových produktech, patří srovnávače zboží (28 %), oficiální internetové stránky (25 %) nebo třeba informační emaily společností. Zajímavým ukazatelem je potom srovnání online zdrojů s přímým vystavením produktů v obchodech. V tomto případě vycházejí v průzkumu všechny online zdroje lépe. 

Sociální sítě využívají spotřebitelé při hledání informací častěji než oficiální weby produktů

Podle dat GWI patří internetové vyhledávače mezi zdroje, kde Češi primárně hledají informace o produktech, značkách a službách. Konkrétně je k tomuto účelů využívá 60 % dotazovaných. Druhým nejsilnějším zdrojem pro zjišťování informací jsou spotřebitelské rezence (42 %), těsně následované srovnávači zboží a cen (40 %). Silný vliv, a to dokonce větší než u oficiální stránek produktů/služeb, mají sociální sítě (37 %). Na jejich úkor pak v dnešní době jen velmi minimálně shánějí Češi informace na diskuzních fórech nebo tzv. „Q&A“ webech.

Doručení zdarma je pro spotřebitelé největším lákadlem

Na závěr jsme se zaměřili na to, co by u Čechů dokázalo zvýšit pravděpodobnost jejich nákupu. Jako nejsilnější motivace vychazí u českých spotřebitelů doprava zdarma. Tento benefit by zvýšil pravděpodobnost nákupu u 64 % dotazovaných. Mezi významné ukazatelé, které deklaruje víc než 40 % Čechů, patří také slevové kupóny, recenze zákazníků a snadná reklamce. Na opačném konci spektra pak najdeme například uzavření objednávky bez nutnosti registrace (18 %) nebo to, jestli je produkt či značka šetrná k životnímu prostředí (14 %).

"Uvedená data velmi dobře podporují účinnost marketingových aktivit ve fázi, kdy již zákazník zvažuje výběr konkrétních výrobků a rozhoduje se o nákupu. Data GWI tak poskytují konkrétní odpovědi na racionální část chování zákazníků, a díky tomu budou s relativní jistotou fungovat napříč kategoriemi. Aby byl ale pohled kompletní, je důležité přemýšlet i nad samotnou motivací zákazníků k nákupu. Jde o druhou část zákaznického chování, která nákupu předchází. V tomto případě mluvíme o podvědomých volbách. Ty značkám umožňují spojovat se s určitou lidskou potřebou, nebo budovat vhodné asociace, a tím zvyšují šanci, že o značce začneme vůbec uvažovat,“ komentuje data Tomáš Preněk, Head of Strategy komuniční skupiny Publicis Groupe.