Covid nutí firmy urychlit digitalizaci

Začínal vývojem mobilních aplikací, dnes Gabriel Zábušek pomáhá se svým týmem agentury Kindred transformaci známých globálních značek.


„Potřeba digitální transformace u firem, které na dnešní situaci nebyly připravené, neustále roste. I proto loni vyskočily naše příjmy o 40 %. Díky zvýšené poptávce po datových a technologických službách v současnosti otevíráme dvě desítky nových pozic,“ říká Gabriel Zábušek, šéf technologické agentury Kindred patřící do globální komunikační skupiny Publicis Groupe. Jeho rozrůstající se tým dnes pracuje pro globální firmy jako Daimler, Procter & Gamble či L'Oréal.

Gabrieli, můžete na úvod stručně vysvětlit, čím se v Kindredu zabýváte?

Pomáháme firmám s digitální transformací jejich byznysu a marketingovou automatizací. Zaměřujeme se konkrétně na implementaci a správu webových aplikací, CMS, DMP, CRM, e-commerce, webovou analytiku, data science a vizualizaci dat. Fungujeme také jako konzultanti a podílíme se na vytváření strategií.


Jak jste se k této práci dostal? Vzpomenete si ještě na prvního klienta?

V roce 2010 mě přes našeho společného známého oslovil Michal Nýdrle, jehož agentura Nydrle patřila už tehdy k nejznámnějším digitálním agenturám u nás. Potřeboval tehdy rozšířit svůj byznys o vývoj mobilních aplikací. Prvním klientem byl výrobce petfoodu a doplňků pro domácí mazlíčky Hill's. Zadáním bylo dostat většinu produktových informací pro veterináře do jedné aplikace včetně různých formulářů a dalších funkcionalit. A na to se rychle začali nabalovat další klienti, byla to taková bublina. Všichni tehdy najednou chtěli mobilní aplikace bez ohledu na to, zda dávaly v daném segmentu smysl a někdo si je stahoval.

Gabriel Zábušek započal profesní dráhu softwarového a webového architekta ve skupině digitálních agentur po boku Michala Nýdrleho, kde se zpočátku věnoval vývoji mobilních aplikací. Dnes řídí agenturu Kindred, která je data & tech divizí české pobočky globální komunikační skupiny Publicis Groupe. Se svým 50členným týmem pomáhá s digitální transformací businessu firmám jako Daimler, Procter&Gamble nebo L'Oréal. 

Mezi roky 2014 – 2015 jste se podíleli na vývoji úspěšných aplikací LGBT Avatars, která měla za cíl podpořit LGBT komunity v zemích, jejichž režimy potlačují práva příslušníků sexuálních menšin, a Fanstars pro ZOH 2014 v Soči, která v reálném čase propojovala fanoušky s našimi reprezentanty. „Avataři“ dokonce získali stříbro na festivalu reklamy v Cannes. Jak na tu dobu vzpomínáte?

Znali jsme se dobře s Willem Rustem, tehdejším kreativním ředitelem Ogilvy, a ten se na nás obrátil se zakázkou na technologické řešení těch aplikací. Aplikaci Fanstars jsem měl hodně rád. Šli jsme v její tvorbě vlastní cestou, nebyl to žádný fake, ale reální lidé v reálných okamžicích. Obsah, který se nikde jinde neobjevoval. Hodně se o ní psalo, počty stažení byly tehdy rekordní, takže pro náš core byznys, kterým vývoj aplikací byl, znamenala velký úspěch. Když pak bublina kolem aplikací splaskla, nijak nás to naštěstí nezaskočilo, protože jsme se v tu dobu už zároveň zabývali tvorbou webů. Naší devizou byla už tehdy znalost hned několika technologií a programovacích jazyků a maximální flexibilita v tom ohledu, že jsme byli (a stále jsme) otevřeni novým technologiím a trendům.

Který z programovacích jazyků je dnes ten TOP? 

Tak určitě je dnes největší poptávka je po JavaScriptu a Reactu, před tím to byl AngularJS, s kterým jsme dělali od jeho počátku. A ještě dříve to byl jQuery, hodně se to mění. Na backendu Java, .NET, Python.


Od roku 2020 vedete technologickou agenturu Kindred. Jak se tahle značka vlastně zrodila a co má společného s bývalou komunikační skupinou Kindred Group Michala Nýdrleho? 

Současný Kindred vznikl spojením digitálních agentur Nydrle, Inspiro a Nurun, které spolu s dalšími specializovanými agenturami tvořily svého času největší tuzemskou komunikační skupinu Kindred Group. Kindred měl po spojení přes 150 lidí a vedle webů a softwaru dělal i celý digitální marketing. Když nás v roce 2018 koupila Publicis Groupe, přešla většina tehdejších kolegů, kteří se v Kindredu věnovali kreativě, sociálním médiím a PR, do sesterských agentur Leo Burnett, Saatchi & Saatchi a MSL. Kindred se od té doby už zaměřuje výhradně na data a technologie.


Váš agenturní tým získal záhy po akvizici Publicis Groupe statut Center of Excellence (COE) pro oblast data & tech pro regiony Střední Evropy, Skandinávie a Beneluxu. Co si pod tím můžeme představit?

Ještě před vstupem do Publicisu jsem cítil příležitost, že bychom s našimi zkušenostmi, expertízou a kvalitou servisu mohli obsluhovat i klienty skupiny za hranicemi České republiky, zejména v zemích Beneluxu nebo ve Skandinávii, kde si agentury v tendrech na digitální komunikaci stejně jako u nás také hodně najímají externisty. Zároveň jsme posílili pozici Kindredu v datové oblasti, na kterou jsme přivedli Adama Nyklese se zkušenostmi z AdFormu. Žádná jiná komunikační agentura tu v té době neměla v zádech tak silnou data & tech divizi, a to hrálo v náš prospěch. Když jsme prokázali dobré výsledky v pilotních projektech a manažeři Publicisu viděli, co umíme a že máme kapacity k tomu, abychom obsloužili po technologické i datové stránce globální klienty skupiny, stali jsme se Center of Excellence, což znamená jakýsi status vysoce kvalifikovaného partnera pro data & tech řešení.

"Kindred je součástí unikátního globálního projektu vytvořeného na míru pro Mercedes-Benz. Tvoří ho nejlepší experti na různé marketingové disciplíny z celého světa a my v něm máme na starost analýzu webových dat ze 34 zemí."

Hned prvním a významným klientem, kterého jste pod barvami Publicis Groupe získali, byla automobilka Daimler a rozpočet pro správu datového centra značky Mercedes-Benz na několika trzích. Co to konkrétně obnáší?

Skupina Publicis Groupe pro Mercedes na globální úrovni sestavila na míru vlastní klientský tým Publicis Emil. Jeho součástí jsou nejlepší experti na různé marketingové disciplíny ze všech částí Publicis Groupe z celého světa. A součástí tohoto unikátního globálního týmu je i víc jak dvacítka lidí tady v Praze. Náš tým konkrétně analyzuje data z webů Mercedesu ze 34 zemí celého světa a podílí se na personalizaci komunikace koncovým zákazníkům, reportingu nebo CRM strategii.


Další významnou referencí je výrobce rychloobrátkového zboží Procter & Gamble, jinak globální klient sesterské reklamní agentury Saatchi & Saatchi. Jak taková spolupráce napříč skupinou probíhá? A co přesně Kindred pro P&G dělá?

Pro P&G vznikl klientský tým PGOne, kde máme pozici globálního lídra pro technologie a DevOps. Spravujeme pro ně téměř 150 webů různého zaměření (produktových, krátkodobých pro promo, aj) pro 40 značek z celého světa. Uvedl bych třeba Tide nebo Oral-B pro americky a kanadsky trh nebo Olay na více evropských trzich. Jako COE pro data a technologie se velmi dobře doplňujeme s maďarským COE týmem pod hlavičkou Saatchi, který má na starosti content marketing a SEO. Práce na webech pro Procter nás velmi naplňuje, preferují moderní technologickou architekturu. Některé z jejich webů pouze servisujeme, jiné jsme navrhli od nuly. Od klienta i od vedení Publicisu máme skvělou zpětnou vazbu na naši práci.


Pro kosmetickou firmu L’Oréal implementujete v rámci středoevropského trhu platformu Salesforce Marketing Cloud a následně ji využíváte pro automatizovaný personalizovaný e-mailing a marketingové kampaně. Nakolik se obecně v Kindredu věnujete e-commerce?

Oblasti e-commerce jsme se začali naplno věnovat v loňském roce. Naše řešení zakládáme již na existujících a osvědčených platformách, např. Shopify nebo BigCommerce, které pak obohacujeme o další prvky klientovi na míru. Vývoj v technologiích pro e-commerce jde rychle dopředu a musíme mít stále otevřené oči pro ty nové. U L’Oréalu mapujeme celou customer journey pro následné využití zákaznických dat v marketingu, nastavujeme s využitím Salesforce Marketing Cloudu novou CRM strategii a počítáme do budoucna s rozšířením i o další e-commerce služby.

"Ajťáci“ bývají často introverti a my s nimi umíme pracovat. Seniornější experty ale na práci v Kindredu láká hlavně možnost pracovat na velkých mezinárodních projektech s využitím platforem, ke kterým se jinde v Česku moc nedostanou."

Kindred je dnes součástí třetí největší komunikační skupiny světa a spolupracuje se známými agenturními značkami jako Leo Burnett či Saatchi & Saatchi. Nakolik vás tohle prostředí reklamy a marketingu ovlivňuje, když sám sebe označujete za „technologa“.

Nikdy jsem neměl ambice dělat marketing, ale je fakt, že tě to prostředí chtě nechtě ovlivní. V online marketingu se orientuji a bylo by naivní vidět ve všem na prvním místě jen technologie. Ty tvoří jen třetinu našich služeb, pak tu máš kreativu, UX, media, strategii, kvalitu servisu a řízení projektů.


Agentura se díky práci pro globální klienty rychle rozrůstá, kolik má nyní zaměstnanců a otevíráte nové pozice? 

Je nás přes 50 a momentálně máme otevřených asi 20 dalších pozic. Personální růst nám umožňuje náš ekonomický růst, loni vyskočily příjmy Kindredu o 40 %, což se může zdát v době covidu jako paradox, ale není – potřeba digitální transformace u firem, které na dnešní situaci nebyly připravené, neustále roste. Zejména v retailu.


Takže se pandemie covidu na objemu práce a fungování firmy nijak nepodepsala?

Ale ano, ze začátku nejistota byla, očekávali jsme, že přijde krize a preventivně jsme si všichni ve skupině snížili platy, zastavili benefity. Nesouhlas zaměstnanců se nekonal, naopak. Více nás to semklo, stalo se tak v zájmu toho, abychom nemuseli propouštět. O to více nás potěšily výsledky na konci roku. Vyvázli jsme z toho dobře i jako Publicis Groupe právě proto, že nabízíme diverzifikované služby. K home office jsem byl dříve spíše zdrženlivý, ale praxe ukázala, že se na efektivitu práce nemá nijak zásadní vliv. Jen nám to už všem leze na nervy, být porad doma.


Sehnat dnes do týmu šikovného IT specialistu nebo dataře není nic jednoduchého. Proč si uchazeči vybírají Kindred? Co je na práci u vás baví? 

Těch faktorů bude víc. Jedna z věcí, kterou oceňují ti juniornější, je zkušený tým digitálních expertů, od kterých se můžou hodně učit. Seniory pak láká hlavně možnost pracovat na velkých mezinárodních projektech s využitím platforem, ke kterým se jinde v Česku moc nedostanou. Z těch přízemnějších benefitů jsou to vedle velkých stolů a dobrých monitorů třeba i kvalitní židle, jaké mají hráči v e-sportu. Ale jsou to i takové drobnosti, jako že se tady lidi prostě cítí dobře. "Ajťáci" bývají často introverti a my s tím umíme pracovat.

Jak po práci relaxujete?

Pozoruji nebe, hvězdy, při tom jsem naprosto „offline“. Baví mě dalekohledy a astronomické dalekohledy.


Odkud se ta vášeň pro astronomii vzala?

Zajímám se o toto téma už dlouho. Astrofyzika  a elektrotechnika jsou takové mé srdcovky. Astronomie je ale dost drahý koníček. Takže teprve teď mám k dispozici kvalitní aparaturu, kterou postupně upgraduji. Rád bych fotil objekty hlubokého vesmíru. Úplně nejradši ale samozřejmě relaxuji v čase stráveným s rodinou.


Kam jste vyrazili naposled, byť jen u nás v rámci kovidových opatření?

Půjčili jsme si karavan a vyrazili na ‚tour de Czechia‘. Cestovali jsme od severu na jih a zastavovali na různých místech, pokud možno s co nejmenším světelným znečištěním, aby se v dala pozorovat noční obloha. Počasí nám k tomu přálo. Mimochodem, světelný smog představuje v Evropě velký problém, hrozí, že naši potomkové už hvězdy na obloze neuvidí ani dalekohledem.