To nejlepší z Cannes očima kreativců Publicis Groupe

Kůže z ananasů, karaoke na obloze nebo netradiční prohlídka muzea. Takhle vypadá desítka nejzajímavějších kampaní z Cannes Lions 2022 podle kreativních ředitelů Leo Burnett a Saatchi & Saatchi.


Právě skončený mezinárodní festival kreativity v Cannes byl i letos přehlídkou těch nejlepších kampaní z celého světa. Které ze stovek oceněných prací zaujaly kreativní ředitele agentur Leo Burnett a Saatchi&Saatchi? To nejlepší z Cannes Lions 2022 vybírala Nikola Foktová (Creative Director Leo Burnett), Jan Lesák (Creative Director Leo Burnett), Petr Roth  (Creative Director Saatchi&Saatchi) a Chief Creative Officer ukrajinské Publicis Groupe Kosta Schneider, který byl přímo v Cannes jako porotce.

Dole: Piñatex (L&C New York)

Petr Roth: Dole, jeden z největších světových producentů ovoce, přišel s geniálním nápadem, jak využít ananasové listy. Ty se doteď po sklizni ananasů nechávaly prostě shnít. Firma z nich ale teď začala vyrábět látku piñatex – eco alternativu ke kůži, která se jí nejen vyrovná, ale v některých ohledech má i lepší charakteristiky. Takže se z ní mohou vyrábět boty, kabelky a další produkty, které zatěžují životní prostředí mnohem méně než klasická kůže. A navíc to dokázali prodat desítkám předních světových módních značek, které dnes piñatex využívají pří výrobě některých svých produktů. Takový přístup dle mého dokonale vystihuje podstatu kreativity, tedy schopnost vnímat problém nečekané perspektivy, spojovat nespojitelné a dávat věcem nový smysl. Dole na jedné straně zužitkovalo dosud přebývající bio odpad, na straně druhé ho změnilo v něco s úplně jinou hodnotou, rozšířilo pracovní možnosti v zemích s vysokou nezaměstnaností, a navíc tím pomohlo životnímu prostředí. A zaslouženě za to získalo Grand Prix v kategorii Creative Bussiness Transformation.



Samsung: The spider and the window (Leo Burnett Frankfurt)

Jan Lesák: Odlehčeným způsobem podaný filmový spot je založen na dojemném, lehce absurdním příběhu, ve kterém se pavouk Sam v teráriu zamiluje do chytrého telefonu Samsung vylepeném na billboardu za okny přes ulici. Nosným motivem provázejícím celý příběh jsou vyboulené oči pavouka Sama, kterými láskyplně visí na lesknoucích se objektivech fotoaparátu. Senzačně vystavěný filmový spot, který nás na moment vytrhne z komplikovanosti současné reality. Na závěr jasná message „Love has no boundaries“. Kolegové z frankfurtské pobočky Leo Burnett za práci obdrželi ocenění Gold Lion v kategorii film.



The Staraoke (Ogilvy Italy)

Nikola Foktová: Laura Pausini je jednou z nejslavnějších italských zpěvaček. Ale co kdyby v roce 1993 nevyhrála soutěž populárních písní na hudebním festivalu v Sanremu? Taková je premisa filmu Laura Pausini-Piacere di conoscerti, ve kterém 47letá zpěvačka hraje hlavní roli a který byl tento měsíc uveden na Prime Video. Když dostalo italské Ogilvy za úkol odpromovat premiéru tohoto filmu, pořekadlo “sky is the limit” vzali více než doslova. Spolu s 500 drony vytvořili 300 metrů nad zemí historicky první noční karaoke přímo na obloze. Úvodní píseň filmu "Scatola" si tak mohlo na jednom z nejkrásnějších míst světa - v Římě poblíž Fori Imperiali a Kolosea - zazpívat asi 2 000 fanoušků. Získali si pozornost médií, srdce Italů a k tomu stříbro v kategorii Outdoor a Média a bronz v kategorii Entertainment for music.



Burberry: Open Spaces (Megaforce)

Kosta Schneider: Začnu s kategorií Film, ve které jsem byl letos součástí týmu porotců. Obvykle je velmi těžké vybrat mezi stovkami úžasných prací jeden oblíbený projekt. Ale tentokrát ne. "Open Spaces" pro Burberry mě uchvátil už řadu měsíců před Cannes Lions. Především tím, jak znovu dokazuje, že reklama je forma umění. Krásná vizualizace našich nejpříjemnějších snů, která je navíc perfektně emocionálně propojená se značkou. Nejoblíbenější komentář pod tímto videem na YouTube "přesně takhle létám ve snech" odráží pocity většiny diváků. A právě tyto pocity jsou nyní součástí značky. Haute Couture v reklamě. Projekt získal zlato v kategorii Film Craft. 



The Unfiltered history tour (Dentsu India)

Jan Lesák: Složitou problematiku britského kolonialismu řeší kampaň The Unfiltered History Tour. Alternativní průvodce Britským muzeem odhaluje nepříjemnou skutečnost, že některé vystavované artefakty byly v období kolonialismu násilím odcizeny. Guerillový průvodce zcizené artefakty navrací pomocí technologie augmentované reality do původního kontextu. Cílem kampaně bylo rozšířit především mladé publikum platformy Vice World News, která se snaží prosazovat podstatná společenská témata v přehlceném mediálním prostředí. Indická pobočka Dentsu získala za kampaň ocenění agentura roku a Grand Prix v kategorii Social & Influencer.



INAVALUABLE food (Leo Burnett Madrid)

Nikola Foktová: Jak velkolepě odpromovat gastrofestival a získat hollywoodskou star za influencera bez jakéhokoli honoráře? Naši kolegové z Leo Burnett Madrid nechodili kolem horké kaše. Připravili menu od pěti nejlepších kuchařů světa a ke stolu pozvali legendárního Roberta De Niro. A takovou nabídku prostě nemohl odmítnout. S nulovým budgetem a doslova jen “za stravu” tak získali pozornost snad všech španělských médií. A v Cannes získali zlato v kategorii Direct, stříbro v kategorii Social & Influencers a bronz v PR.



Decathlon: The breakaway (BBDO Belgium)

Petr Roth: Hned dvě nejvyšší ocenění si z Cannes odváží kampaň Decathlonu, u které mám ale silné pochybnosti o její reálné prospěšnosti a využitelnosti. Decathlon v Holandsku postavil eCyclingový tým z 6 vězňů, kteří tak mohli na rotopedech od Decathlonu ve virtuální aplikaci Zwift soupeřit s dalšími jezdci mimo brány vězení. To mělo přispět k jejich následné resocializaci. Počínání vězňů na rotopedech sdíleli prostřednictvím podcastu a měřili dopad závodění na jejich mentální rozpoložení. Aktivitu podpořil i nizozemský ministr spravedlnosti, který si s nimi zajezdil a následně tento projekt rozšířil i do ostatních věznic. Nepochybuji, že určitý pozitivní dopad na vnímání vězňů a jejich následné přijetí do společnosti tato aktivita jistě má. Ale opravdu si zaslouží dvě Grand Prix z Cannes? Možná v kategorii PR, tam se mediální ohlas samozřejmě počítá a Decathlon byl díky kampani skutečně vidět. Ale reálný dopad? Zlepší to život někomu jinému než několika málo vězňům, kteří rádi jezdí na kole? Pokud se budeme držet tématu resocializace odsouzených, ocenil bych raději kampaň Bedtime Stories od Walmartu, která pomáhá udržovat vztah vězňů s jejich dětmi. A to je dle mého pro jejich resocializaci výrazně důležitější, než online kontakt s cizími lidmi, kteří taky rádi jezdí na kole.



Cadbury: Shah Rukh Khan My AD (Ogilvy India)

Kosta Schneider: Jednou z nejzajímavějších kategorií v Cannes je pro mě Creative Data. Protože věřím, že data, která dnes dokážeme efektivně sbírat, nás mohou dovést k úžasné komunikaci. V tomto případě k té hyperpersonalizované. Technologie je samozřejmě jen nástroj, záleží jen na nás, jak ho využijeme. Rozhodně však odlišuje současnou reklamu od staré školy. Kampaň získala zlato v kategorii Creative Data. 



Burger King: Even more confusing times (David Madrid)

Jan Lesák: Even More confusing. Kampaň fast-foodového řetězce Burger King výstižným způsobem reflektuje každodenní situace v našich zmatečných životech: „Is an eco-friendly Black Friday purchase good for the planet or a terrible idea?“ a dovádí nás k zamyšlení: “Chicken nuggets that got no chicken... but taste like chicken.“  Za vším stojí povedený launch produktu „plant-based chicken nuggets“, o který se postarala agentura David Madrid a v kategorii print získala Bronze Lion.



Adidas: Liquid billboard (Havas Middle East)

Nikola Foktová: V neposlední řadě musím zmínit tento jen těžko přehlédnutelný Adidas Liquid Billboard, který vyzýval ženy, aby se přestaly skrývat a staly se hlavními hrdinkami z plakátů. Fenomenální nápad, krásná exekuce a zasloužená hlavní cena Cannes Lions Outdoor Grand Prix 2022.