Bojíte se spolupráce s influencery? I v regulovaných segmentech funguje

I značky, jejichž propagace je regulovaná legislativou, můžou těžit ze spolupráce s influencery. Klíčové je znát pravidla. Na co si musí dát při tvorbě postu pozor, se dočtete v článku.


Už je běžné, že kromě novinek a zajímavostí z osobního života sdílí influenceři na Instagramu také své nasmlouvané spolupráce a slevové kódy. A zatímco reklamou na oblečení nebo třeba jídlo se to na sítích jen hemží, stále jsou značky, které se komunikace na Instagramu bojí a spolupráci s influencery se vyhýbají. Typicky se jedná o produkty jako alkohol, cigarety nebo třeba doplňky stravy, jejichž propagace je regulovaná legislativou a za její porušení hrozí pokuty v řádech milionů. I tyto značky ale můžou ze spolupráce s influencery těžit. Klíčové je znát základní pravidla a dodržovat je.

Legislativa na prvním místě

Při tvorbě příspěvků se influenceři musí držet tří základních pravidel – žádné zavádějící výrazy, správné označení spolupráce, terminologie. Například u doplňků stravy nesmí post obsahovat žádné informace o zaručených účincích. Označený pak musí být jako placené partnerství, čí placená spolupráce a v textu musí být explicitně zmíněno, že se jedná o doplněk stravy. Nesmí chybět celý název produktu a také tzv. EFSA claimy, které dokládají, že se opírají o zdravotní tvrzení. 


Při propagaci doplňků stravy by se také influenceři měli vyhnout real-time contentu. Zatímco u jiných postů klientům doporučujeme, aby měli influenceři při tvorbě větší volnost a využívali třeba i živé vysílání – působí to pak autentičtěji - konkrétně u doplňků stravy to neplatí. Naopak, veškeré copy by měli influenceři připravovat s předstihem a absolvovat s ním schvalovací kolečko. Jeho znění by předem měla odsouhlasit agentura i klient. Důležitá je také jeho konzultace s právním a medical oddělením, aby se zajistilo dodržení legislativy. Proces před stisknutím tlačítka „sdílet“ tak může trvat několik hodin i dní. 


Složité schvalovací procesy samozřejmě někdy mohou vybrané influencery odradit. Nechtějí například propagovat produkt, za jehož účinky se nemohou zaručit nebo se jim zdá, že je jejich příspěvek po uvedení všech nutných informací málo atraktivní. Důležité proto je, aby si klient s influencerem hned na začátku přesně ujasnil, jaké výstupy očekává a nepodcenil briefing. V momentě, kdy si spolupráce sedne, mohou vznikat zajímavé posty, které nenásilnou formou doplňky stravy propagují.

Kategorie s omezeními? I tady promo na Instagramu funguje

Příkladem úspěšné spolupráce je kampaň Magne B6 Forte, jejímž cílem je posílit povědomí o přínosu hořčíku jako takovém, ale i produktu Magne B6 Forte, který přispívá ke snížení únavy a vyčerpání. Do kampaně, která probíhá v Česku i na Slovensku, se zapojilo celkem šest influencerek, mezi nimi například herečka Andrea Růžičková, bývalá rosnička Katka Podrázká, či slovenská herečka Kristína Tormová a zpěvačka Mária Čírová. Za první tři měsíce je dosažený reach necelých 360 tisíc, což je s ohledem na počet influencerů a jejich dosah na Instagramu výborné číslo. Všechny příspěvky dodržují legislativu – jen těžko byste v nich hledali zmínku o zaručených účincích. Postavené jsou spíše na informacích typu, jak se projevuje nedostatek hořčíku a proč je důležité jej doplňovat. Vše podloženo EFSA claimy. 

Další úspěšná tuzemská kampaň je pro klienta GlaxoSmithKline na doplněk VoltaRUN. S myšlenkou pomoci dětem s postižením pohybového aparátu se do ní v roce 2020 zapojilo dvaadvacet influencerů, kteří se zúčastnili závodů s kampaní spojených. Dosah byl téměř 7 milionů. Kampaň pokračovala i o rok později, tentokrát se do ní zapojilo 13 influencerů a dosah byl přes 3 a půl milionů. Skvělá čísla podtrhuje kromě množství výstupů také to, že se díky kampani podařilo vyprodat všechny lístky na závody. 

Pro značky, které zatím na sítích nejsou aktivní, je to skvělá ukázka toho, že kvalitní promo s influencery se dá dělat i v kategoriích s omezeními. A nejsou k tomu potřeba plané sliby o zaručených účincích. Ano, příprava sice zabere více času a bude náročnější, na druhou stranu se ale vyhnete případným pokutám a zvýšíte prodeje.