Boj o inventory YouTube a další novinky ze světa online reklamy

Google pod tlakem kvůli YouTube, reklamy v gamingu a Samsung nově na platformě Discord. Co dalšího přinesl poslední měsíc na poli Ad&Tech? Čtěte souhrn událostí od Martina Palounka.


Martin Palounek se v Publicis Groupe stará o rozvoj nových reklamních technologií. Má tak přehled o všem podstatném, co se v téhle oblasti děje. Chcete být taky v obraze? Sledujte souhrn nejzajímavějších Ad&Tech novinek, které pro vás vybírá každý měsíc.

Otevře se inventory na YouTube konkurenci?

Google je kvůli své velikosti oblíbeným terčem zájmu antimonopolních úřadů ze všech koutů světa. V řadě případů se technologickému gigantovi vyplatí odejít od stolu s pokutou, aktuální šetření pod hlavičkou Evropské Komise by ho ale mohlo pořádně bolet.

Ve zkratce jde o to, jestli Google nebrání konkurentům v přístupu ke svým uživatelským datům a reklamním technologiím. Trnem v oku regulátorů je primárně inventory YouTube, které lze aktuálně nakupovat výhradně přes nástroje vlastněné přímo Googlem (Google Ads a Display & Video 360). Za zneužívání dominantního postavení a bránění konkurenci inzerovat v jeho reklamním prostoru teď hrozí Googlu pokuta až do výše 10 % globálního obratu. To může být v extrémním případě až 18 miliard dolarů!

Podle nejnovějších informací Reuters poslal Google v reakci na vyšetřování svým konkurentům nabídku, že reklamní inventory YouTube na území Evropy zpřístupní. Je tedy zřejmé, že se situaci pokouší řešit a vyhnout se tak obří pokutě. Není však vůbec jasné, jak přesně by měl nákup inventory probíhat a jestli tak nakonec nezůstane jen u slov. 


Sluší se totiž připomenout, že Google testoval adserving třetích stran do YouTube už v roce 2019 například se společností Adform. Projekt nicméně skončil u testovací kampaně a na praktickou aplikaci nikdy nedošlo. Pokud by se nyní měly konkurenční nástroje účastnit aukcí, situace bude ještě mnohem komplikovanější. Proto zatím rozhodně není čas slavit a otevírat šampaňské. Určitě se ale vyplatí vývoj situace sledovat.

Reklamy ve světě gamingu

První českou kampaň v Robloxu spustil letos na jaře Samsung.Marketingový magazín The Drum nedávno sestavil obsáhlý přehled možností reklamy ve světě gamingu. Doporučit ho lze jak nováčkům, tak i ostříleným matadorům, kteří si chtějí zkontrolovat, že na žádnou část herního mixu nezapomněli. Dočtete se zde nejen o klasických formátech, in-game placementech ale tako i esportu. A ve výčtu nechybí ani reklama v prostředí Roblox, kterou jsme v Čechách nedávno pilotovali společně se značkou Samsung.



FIFA končí s EA

Americká společnost EA ztrácí po téměř 30 letech licenci na herní titul FIFA. Podle The Guardian požadovala světová fotbalová federace navýšení ceny licence, ke konci spolupráce ale přispěl i fakt, že omezující podmínky spolupráce brzdily technologický vývoj na straně EA. Legendární hra tak bude od roku 2023 rebrandována na EA SPORTS FC.


Že v nástupci legendární sportovní série, která je na trhu již od roku 1993, nebudou smět být nadále využity propriety FIFA, neznamená pro EA nutně konec úspěšného titulu. EA disponuje širokým portfoliem více jak 300 partnerů (mj. Premier League nebo Bundesliga), takže naprostá většina hráčů a týmů v EA SPORTS FC zůstane. Navíc je možné, že bez smluvních restrikcí budou moct značky nyní posunout reklamní spolupráce ve hře na další úroveň.


Samsung expanduje do platformy Discord

Po launchi metaverse projektu Samsung 837X rozšiřuje korejský výrobce elektroniky svou působnost také do dalších platforem. Ve spolupráci s agenturou Razorfish z naší skupiny Publicis rozjíždí vlastní server na komunikační platformě Discord, kde bude nabízet nevšední zážitky fanouškům a nadšencům metaverse. Unikátní propozicí Discordu je, že je zcela zdarma, bez reklam a nepřeprodává uživatelská data. Díky tomu se jedná o bezpečné prostředí, ve kterém mohou značky navazovat hlubší vztah se svými fanoušky, kterých je v rámci celé sítě měsíčně přes 150 milionů. O možnostech Discordu píše i The Drum



Budoucnost bez cookies

Českým mediálním prostorem zahýbala před nedávnem zpráva o vytvoření uživatelského identifikátoru Czech Ad ID od společností Seznam.cz a CPEx. Pojďme se teď podívat, jak v oblasti cookieless řešení vypadá situace v zahraničí. Nejvýraznější jsou v tuto chvíli snahy programatického giganta The Trade Desk o zavedení nového standardu Unified ID 2.0. Typově jde o podobný identifikátor jako Czech Ad ID, ovšem s globálním přesahem. Problémy s GDPR, na které Trade Desk dosud opakovaně narážel, by mohlo vyřešit vytvoření evropské verze European Unified ID (EUID), které připravuje ve spolupráci se společností LiveRamp. Ta zajistí potřebnou infrastrukturu a kompatibilitu s evropskými regulacemi.


Dalším významným hráčem na poli cookieless identity je jednoznačně Epsilon (součást Publicis Groupe). Jejich řešení CORE ID založené na deterministických datech nejenže splňuje požadavky GDPR, ale také do svého ekosystému neustále zapojuje další významné technologické partnery - vedle propojení s již zmíněným UID 2.0. umožňuje už nyní také propojení se Salesforce CDP, které přináší velmi zajímavé možnosti.  


Pro lepší orientaci v otázce budoucnosti bez cookies třetích stran doporučuji výborně zpracovaný přehled ID řešení od GoWit. Vedle srovnání již zmíněných systémů je zde mimo jiné popsáno, jak budou na vzniklou situaci (pravděpodobně) reagovat hráči jako Google nebo Facebook, ale také jaká bude role kontextového cílení nebo blockchainu.